Som att jag tittar på en film
för ca 2 år sedan gick jag in i en djup depression och fick anorexia. Jag åt minimalt och stängde in mig på rummet och skrev listor över hur mycket kalorier maten innehöll. sedan gick jag in i en period då jag försökte döda mig skälv minst 1 gång i månaden men stoppade mig skälv i sista sekund.
Mamma märkte att något var fel och bokade ett möte med skolans kurator och alla fick reda på att jag hörde röster som sa att jag inte fick äta...
men efter ett halvår gick det över, men nu har jag börjat känna mig som att jag bara står still och tittar på på mitt eget liv. jag är där, men det känns som att jag tittar på en film.. filmen om mig.
men i samband av detta har min ätstörning börjat komma tillbaka fast utan rösterna..
då är min fråga : är det för att jag aldrig fick hjälp?
och nej, jag kommer inte gå till en kurator....  de fattar bara inte.
Saga H

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver nu när du är orolig för hur du mår och vill förstå mer. Du har gått igenom en tuff period med ätstörning och mått dåligt. Det gör att du känner igen tecknen på försämring. De är viktiga att ta på allvar utifrån att du tidigare mått så dåligt.
Det är svårt att svara på din fråga om varför ätstörningen kommit tillbaka. Psykiska besvär kan göra det av olika anledningar, ibland utan tydlig anledning. Särskilt känsliga är vi i perioder med hög stress.
Oavsett så tror jag att det för din del skulle vara bra att prata med någon om hur du mår, få hjälp med din ätstörning och prata mer om ur man kan förstå din känsla av att du står still och ser ditt liv som en film.
Även om man mår dåligt nu betyder inte det att det alltid kommer att kännas likadant – det finns bra hjälp att få. Vi på BUP har träffat många ungdomar och deras familjer och har stor vana av att leda samtal som kan ge nya perspektiv och tankar. Samtalen minskar besvären, så att man kan må bättre och få vardagen att fungera igen.
Till BUP kan man vända sig direkt och behöver inte gå via skolkuratorn, om man inte vill.
På bup.se hittar du kontaktuppgifter. Jag lägger också till lite mer information som jag tror kan vara hjälpsam för dig att läsa.
Om det känns som ett för stort första steg att ta hjälp av BUP så rekommenderar jag att du tar mer hjälp på nätet eller via telefon.
Ta hand om dig!