Har typ slutat att skada mig
Hej!
Jag är en tjej på 12 års åldern och har ALLTID mått dåligt enda sedan jag var liten och har skadat mig på alla möjliga sett som rökt, druckit, skärt mig, försökt ta livet av mig 5 gånger och svalt tabletter. Jag har "typ" slutat med det tror jag för har inte gjort det på ett par månader och det är ganska skönt men folk säger att det är farligt att skära sig och jag undrar vad är det som är farligt? Jag är ganska trög för orkar verkligen inte och kan inte koncentrera mig så bra på lektionerna så jag fattar fortfarande inte det.
Kram Miranda!

BUP svarar:
Hej!
Jag får bilden av att du är en person med många tuffa erfarenheter men också många styrkor. Vad starkt av dig att låta bli att skada dig!
Jag vet inte om du har fått någon hjälp från vuxna med hur du mår? Det är något att tänka på framöver om det är så att du blir för ensam med hur du mår. Det finns bra hjälp att få, stöd på vägen ut ur allt jobbigt du kämpat med.
Din fråga om vad som är farligt med att skära sig är inte alls dum eller onödig, utan viktig. Att skada sig själv brukar man göra för att man mår dåligt, som ett sätt att hantera jobbiga känslor eller tankar.
Det kan kännas som att det hjälper en kort stund, men problemet är att det inte löser något på längre sikt, det jobbiga fortsätter. När man skadar sig så arbetar kroppen för att läka, och det finns risk för infektioner och ärrbildning och att man skadar sig mer än man tänkt.
Men framförallt handlar det om att man inte ska behöva skära sig för att hantera hur man mår, för det finns bättre sätt.
Vad gäller skolan, så tycker jag att du ska prata med en lärare om att du har svårt att koncentrera dig på lektionerna, så att du slipper känna dig trög. Det behöver inte handla om tröghet, utan att vi har alla olika lätt för att koncentrera oss. Koncentrationssvårigheter kan komma och gå i perioder, då vi har för mycket annat att tänka på och hjärnan är upptagen med det, eller så är det alltid lite kämpigare att hålla fokus än för andra.
Det betyder inte att du är sämre än någon annan, vi har alla saker vi har enkelt för och saker som är svårare! Skolan kan hjälpa till på olika sätt för att hitta knep som underlättar lektionerna.
Ta hand om dig!