"Trubbelbarn"
Hej, Jag är 16 år och har varit jätte deprimerad sen kanske 4 år tillbaka?
Jag började skada mig själv vid 13 års ålder och det har bara utökat, känner att jag behöver hjälp för tänker på självmord flera gånger om dagen och har till och med provat, fast "familjen" vet inte!
Jag har Asperger och väldigt svårt med familjen för jag är tydligen ett "trubbel barn"
fast allt jag vill är att vara fri och få göra som jag vill...
Vi har varit i kontakt med soc och sådant, mamma fick reda att jag cuttade när jag var 13 men hon gjorde inget åt det, jag fick bara lova att aldrig göra om det^^
För ungefär en månad sen utvecklade jag Anorexia, fick värre depression började skada mig mer allvarligare.
Jag har velat söka hjälp nån vecka nu men tillståndet med familjen har blivit mer kritiskt, de tror att de känner mig men det gör dem inte, jag kan inte lita på dem och de kan inte lita på mig! Vad ska jag göra? Har tänkt länge nu på att rymma och senare idag ska jag faktiskt packa en väska så att jag är redo när tiden kommer... Allt detta låter säkert jätte patetiskt men jag vet inte vad jag ska göra... :(
Vill bara dö...

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Som jag förstår det har du mått dåligt länge. Nu funderar du på att söka hjälp, men har det så kämpigt hemma att du bara vill rymma iväg istället. Har jag förstått dig rätt? För jag tycker absolut att du ska söka till BUP och få hjälp med att reda i det som är svårt.
Det bästa är att söka tillsammans med föräldrar, men när läget är som du beskriver det så kan du söka själv och kanske så småningom få hjälp med att prata med dina föräldrar. Du kan se under Hitta mottagning vilken som ligger närmast dig.  Att du packar väskan och bara vill fly är inte ett dugg patetiskt. Det beskriver hur svårt det känns för dig.
Hoppas verkligen att du orkar söka hjälp även om det känns tungt.