Har problem i skolan-vad är felet?
Jag har problem i skolan, börjar i 8an till sommaren och har inte bra betyg alls. Min mentor pratade med mig för att hon mekt att jag inte fokuserar och lyssnar på läraren. Jag vet att jag inte fokuserar och jag får inte in informationen men det känns som jag verkligen inte kan det. Vart ska jag vända mig? Mina föräldrar år veldigt oroliga och jag känner mig inte trygg att gå ut årskurs 8/9 med dåliga betyg, vad är felet?
vet inte??

BUP svarar:
Hej!
Jag vet för lite om dig för att kunna säga vad "felet" är.
Det finns så många möjliga orsaker till att man får svårt att lyssna och koncentrera sig.
Det kan ha att göra med att man har mycket i sitt liv som är krångligt och upptar ens tankar.
Det kan vara att man är ledsen, det kan vara att man alltid haft svårt att koncentrera sig, men att det blir svårare i skolan och då ställer till mer problem och så vidare.
Det du kan göra är att vända dig till skolsköterskan eller skolkuratorn på din skola och diskutera igenom med dem vad det kan bero på och vad du skulle behöva för hjälp.
Du kan ta med dina föräldrar också om du vill det - du kan behöva deras stöd. De kanske är oroliga för hur du mår och hur du har det, inte bara för skolprestationerna?
Så tveka inte, du kan få hjälp att reda i vad som är vad och hur du kan göra för att orka med. Och hur de som finns runt dig kan göra för att hjälpa dig!