Ingen orsak till att må dåligt
Hej!
jag har under en längre tid mått väldigt dåligt men inte haft någon orsak tills det.
jag har massor utav vänner, men jag känner mig ändå ensam i ett rum fullt utav människor.
jag har också skärt mig en hel del, jag har ärr vart du är kan tänka dig. Men det har aldrig hänt något speciellt för att jag ska må dåligt. Jag har bara velat känna nånting, annat än i hjärtat.
Jag har tappat alla mina intressen. Förut älskade jag fotboll, det var mitt liv. Jag kunde gråta i flera timmar om jag inte fick gå på träningen. Men nu har jag tappat lusten? Jag är aldrig glad. ALDRIG. Förut var det fotbollen som fick mig glad & fortsätta kämpa. Men nu har jag inget längre som får mig få bort känslan av att vilja skada mig osv. Jag vill kunna känna något igen😭
Jag har haft dåligt självförtroende hela livet. Men nu har det gått över gränsen. Men jag vet inte vad jag ska göra. Jag kämpar som fan i skolan, men det går ändå inte bra? Jag kan aldrig koncentrera mig. Jag kan höra klockan ticka, se & höra läraren som visar hur man ska göra. Det går in på ena sidan av huvudet, å ut på andra. Detta har fått mina betyg att sjunka. Det gör mitt självförtroende ännu sämre, för då börjar jag tänka tankar som "fan jag duger inte till nånting"
Jag är heller aldrig med på idrotten eftersom jag inte var den finaste kroppen och tycker det är obekvämt att visa mina ärr. Och jag kan inte dölja dem heller. Dem är ÖVERALLT. Men jag vågar inte berätta för någon.
jag vet inte vad jag ska göra längre, inget får mig glad, inget får mig att känna någonting alls längre.
Vet att detta inte var en fråga riktigt.
Men just nu vill jag bara att någon ska bry sig pytte lite, bara liiiitteee. Men speciellt att någon ska lyssna.
snälla hjälp mig med ett svar.
S.T

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev, du har flera kloka funderingar och i dem finns flera frågor. Det är inte alltid så tydligt det här med hur man mår och framförallt tror jag att det är viktigt att göra precis som du gjort nu. Att testa dina tankar med någon, att berätta, och på så sätt reda lite ordning i det som känns luddigt och oklart i ens eget huvud.
Att må dåligt behöver inte ha en tydlig orsak. Jag undrar om du bannar dig själv för att du mår dåligt, att du förebrår dig själv och tycker att du egentligen borde må bra?
Det brukar inte leda någon vart att tänka så - det kan istället vara hjälpsammare att börja i en annan ände.
Frågan kring varför du mår som du mår skulle du kunna nysta i tillsammans med en behandlare på BUP eller en ungdomsmottagning. För att det skulle vara bra för dig att prata mer med någon om hur du mår, och har det, råder det ingen tvekan om. Du är inne i en period med tecken på nedstämdhet och du har skurit dig länge.
Du känner dig ensam och är i behov av någon som lyssnar och som du tillsammans med kan få mer förståelse för hur du har det och vad som kan hjälpa dig ur det.
Vet någon i din närhet om hur du mår? Ibland skäms vi för att vi mår dåligt, det kan hindra oss från att berätta. Problemet med det är att det kan leda oss in i en negativ spiral där vi fortsätter att må dåligt.
Alla kan må dåligt, det är viktigt att gå emot tanken om att försöka lösa det på egen hand och istället hitta en väg ut tillsammans med någon.
Om det känns som ett stort steg att prata med någon ansikte mot ansikte så kan du prova att chatta med exempelvis Tjejzonen som är bra på att lyssna och stötta via nätet.
Och kom ihåg, det kommer inte alltid att kännas så här. Det går att hitta tillbaka till meningsfullhet och bygga upp både hur man mår och relationen med sig själv. Att du har vänner och tidigare intressen är en bra grund!