Behöver hjälp men har svårt med mänsklig kontakt
Hej :)
Det är så att jag har under ganska lång tid haft olika "problem" och jag är lite osäker på vem man kan prata med. Jag ogillar all form av mänsklig kontakt och har svårt för att prata med nya människor. Min kompiskrets består bara av min pojkvän och hans tre bästisar. Jag har, utöver dom, tre klasskompisar som tillsammans med mig bildar "dom udda" i klassen. Dock umgås vi väldigt sällan utanför skolan. Jag har anorexi och växlar mellan att svälta mig själv och äta för att sedan spy upp maten. Jag har (möjligtvis pga det) fått kronisk huvudvärk och på senare tid utvecklat migrän. Jag har ett starkt behov av att skada mig när jag är ledsen. Jag har skurit mig sedan jag gick i fyran (går ut 9 om ca tre veckor) och det har blivit värre på senare tid. Det fanns en tid då allt nästan var helt bra och jag var säker på att alla tyckte om mig, men det gick över och jag fortsätter nu svälta mig och skada mig. Min pojkvän har sett mina ärr och vet lite om hur jag mår och stöttar mig mycket. Jag är mer eller mindre helt beroende av min pojkvän. Han bor tyvärr ca 40 mil från mig, och två av hans kompisar (syskon) ca 50 mil ifrån. Anledningen till att jag skär mig när jag t.ex är ledsen är för att jag har svårt att hantera känslor. Jag tycker väldigt mycket om lillebrodern av syskonparet och vi pratar ofta via kik eller spel chatter. Han föreslog att jag kanske  hade asperger eftersom att hans släkting har det och beter sig precis som jag. Jag läste om det, och följande stämmer: måste ha ordning, samlar på t.ex äggkoppar, söndriga strumpor. Och tandborstar, kan inte läsa av folk, svårt att reagera "rätt" (jag har övat genom att läsa böcker och reagerat som personerna i samma situationer gjort), tvångsbeteende (jag trycker ner varje finger på händerna hel tiden, jag räknar så mina fötter tar lika många steg på samma underlag, jag kollar klockan hela tiden ifall den blir 00:00, 01:01, 02:02 osv för det ger tur) fler saker stämmer men får inte plats med så mycket mer. Jag har varit hos bup en gång tidigare för att boka in ett möte (i och för sig om annat) men jag ogillar som sagt att träffa folk, och att ha någon som väntar på att jag ska prata är helt omöjligt. Därför undrar jag om det finns någon mail sida eller liknande man kan använda sig av? Övriga "problem" jag har är: sömnsvårigheter (jag sover få timmar, vaknar enkelt och kan inte somna), dåligt självförtroende, jag är aningen paranoid, jag orkar sällan ta tag i viktiga saker, jag oroar  mig ständigt för vad folk tycker och tänker om mig, jag antar att jag gjort fel hela tiden (trots att jag vet att det stör min pojkvän och hans kompisar hela tiden när dom måste försäkra mig om att jag inte sårade dom och att jag inte gjort fel), jag vill vara ensam och tycker inte om sällskap men jag känner mig övergiven när ingen pratar med mig, jag måste hela tiden bli bekräftad för att inte känna mig överflödig och värdelös (ex: var jag duktig? Det gick bra, eller hur? Osv), jag är otroligt svartsjuk (inte bara för min pojkvän, utan jag kan bli ledsen när hans kompisar säger att dom var hos en annan kompis idag eller när dom spelar utan mig, trots att jag inte ens kunde spela just då) och jag får ångest/panik attacker väldigt enkelt. Jag har otroligt svårt att leva såhär och det måste ju gå att få hjälp på något sätt..? Tack för att ni läst detta.
pixel

BUP svarar:
Hej Pixel, tack för ditt brev och vad bra att du skriver till oss!
Det är många svåra saker som du tar upp i ditt brev som jag tycker att du behöver hjälp med. Det är olika saker som jag fastnar för när jag läser ditt brev.
Jag tänker att du har en enorm styrka som trots att du har det så jobbigt och tycker att det är så svårt att vara med andra människor, lyckats skaffa flera bra och viktiga relationer. Är det så att när du väl kommit över det där första svåra så fungerar det bra? Kanske är det så att du behöver mycket tid på dig innan du känner dig tillräckligt trygg för att du ska lita på en annan person?
I ditt brev beskriver du dina svårigheter på ett väldigt tydligt sätt så det blir lätt att förstå och sätta sig in i hur du har det. Jag fastnar också för hur klokt du resonerar, du kan se hur saker hänger ihop och reflekterar klokt kring din situation. Jag tror att de egenskaperna skulle du ha hjälp av i en kontakt med en BUP mottagning.
Du har många funderingar kring om du har Aspergers syndrom. En del av de saker som du beskriver kan tyda på det, men det kan också finnas andra förklaringar. För att få veta om man har Aspergers eller inte behöver man göra en ordentlig bedömning och utredning på BUP.
Eftersom det är så svårt för dig att träffa och prata med nya människor kan det vara bra att börja med en mailkontakt som du själv föreslår. Det skulle kunna vara en bra början för dig där du kan få hjälp att formulera dig om vad du skulle kunna säga och fråga när du så småningom vågar ha en kontakt person till person.
Sidor som du kan vända dig till är www.bris.se, där har du möjlighet att chatta. En annan sida där du kan få råd och tips om sätt att hantera dina olika symptom när du mår dåligt är www.snorkel.se
Jag undrar också lite kring din familj-du skriver ingenting om den. Hur mycket känner dina föräldrar till om hur du mår? Kan de hjälpa dig till en kontakt och hjälpa dig att berätta för BUP så att du inte behöver säga allt själv.
Jag hoppas att du fått lite hjälp på vägen. Jag förstår att det är svårt och skrämmande för dig att söka dig till en BUP-mottagning men jag tror att du behöver det.
Var rädd om dig och våga söka hjälp!