Jätteorolig för att jag inte ska skaffa några nya vänner
Hur vet man när man vill vara vän med någon? Jag och mina vänner började i en ny skola för några år sedan och jag har bara skaffat ett par ytliga nya kompisar i den skolan och jag umgås fortfarande med mina gamla kompisar ifrån min förra skola. Jag har prövat att umgås hemma med mina nya kompisar, men jag känner inte riktigt helt att vi är på samma nivå och intresseras av samma saker. Jag har ingen känsla av att jag vill fortsätta umgås med de människorna, men det känns som att jag måste det för annars känner jag mig tråkig, även om jag har andra vänner. Är det fel på mig som bara ännu har kvar mina gamla vänner? Jag är jätte orolig för att jag inte ska skaffa några nya vänner. Dock är jag social och prat-glad av mig rent generellt, vilket får mig att fundera på om jag bara inte passar in på den skolan som jag går på nu och med de människora i den, förutom mina gamla vänner.
Jag har väldigt dåligt självförtroende och tycker inte direkt om mig själv och att känna att jag inte kan skaffa vänner, gör det inte bättre. Att ha många vänner har aldrig riktigt varit ett behov, men jag prioterade skolan väldigt mycket när jag började i denna nya skola, plus att jag led och lider av en mindre depression och ångest. Det kan ha fått mig att känna att jag inte orkar att lära känna nya för att jag mått så dåligt, men nu mår jag bättre och jag hatar inte mig själv totalt längre.
Jag skulle vilja veta om det är något fel på mig och om ni tror att jag kommer kunna skaffa nya vänner i gymnasiet? Vore jätte tacksam för ett svar
Marika

BUP svarar:
Hej!
Jag tänker att man kan vara vän på så många olika sätt - av så många skäl och mer eller mindre ytligt. Men jag tänker att det ändå är något ömsesidigt. Vänskap är något som delas av två och därför kan man aldrig ha full kontroll och därför kan man också bli orolig. Även om man själv vill bli vän med någon är det inte riktigt säkert att den andre vill.
Du verkar själv kluven till om du vill ha nya vänner i den nya skolan, eller inte. Dels har du prövat umgås med några och det kändes inte bra, så du ville inte fortsätta samtidigt som du känner att du måste för annars känner du dig tråkig.
Även om du har gamla vänner kanske du känner dig ensam och utan vänner när du är i skolan?
Samtidigt skriver du att du mådde dåligt och kanske inte orkade skaffa nya vänner, men att du mår bättre nu, samtidigt som du är rädd att inte få nya vänner.
Kanske är du rädd att bli nobbad? När du mådde dåligt kanske du kände att du inte skulle klara av att inte få några vänner, även om du försökte, men nu när du mår bättre kanske du vågar mer?
Det är bra att du skriver till oss och undrar och jag känner att du ställt en komplicerad och viktig fråga för dig.
Kanske du kan chatta anonymt på Tjejzonen och genom det bättre förstå din rädsla att inte få nya vänner? Där kan du också få hjälp med ditt dåliga självförtroende.