Väger mig flera gånger om dagen
Hej, är 15 år och har haft ganska mycket problem med vikten och maten på den senaste tiden vilket gör att jag mår jätte dåligt. Har börjat träna på gym varje dag och har gått ner ungefär 11kg vilket jag är stolt över, dock kan jag inte äta eller dricka något utan att tro att jag går upp ungefär 5kg. Jag har en tendens att väga mig flera gånger om dagen för att kolla min vikt även fast jag är medveten om den varierar och ändras med dagens gång men kag kan inte hjälpa att få ganska många sammanbrott och börjar bara gråta - jag kanske ska tillägga att jag har ilska problem och brukar kasta/slå saker för att må bättre och sista gången det hände vilket var några dagar sen bröt jag två av mina fingrar vilket har gjort att jag inte kan gå på gymmet och såklart gör det att jag bara mår sämre.
Själv vet jag inte om detta är bara att jag är problematisk eller om jag har utvecklat en ät störning. Min mamma vet hur jag mår med maten men hon ger mig fortfarande skräpmat vilket gör att jag bara mår sämre efter jag har ätit det, om jag vägrar att äta det så tvingar hon mig så det känns att hon inte tar mig på allvar med hur jag mår kring min vikt (borde tilläga jag är överviktig och är 28kg från min mål vikt vilket är 56kg)
Har haft depression i ungefär 3 år och höll på att må bättre om mig själv men det känns som jag håller på att trilla tillbaka ner i den svackan, så ja mina frågor är bara, håller jag på att utveckla en ätstörning? Och vad ska jag göra för att må bättre om mig själv och min vikt?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Bra att du berättar lite mer om hur du har det än bara om problemen med mat. På så sätt får jag en bredare bild och det gör det enklare att ge dig råd och tänka kring din situation. Du kämpar på flera sätt med hur du mår och har det. Du har också erfarenhet av att du kan må bättre om du tar hand om dig själv. Det är bra!
Jag uppfattar det som att din främsta fråga är huruvida du har en ätstörning. Det är inte en fråga som jag kan besvara rakt av så här via mejl utan mitt svar blir så här. Du har flera beteenden kopplade till mat och ätande som är oroande. Din önskan om att gå ner i vikt utifrån att du är överviktig är inte orimlig i sig, men i det har du utvecklat flera orosbeteenden. Därtill skriver du om problem som din ilska ställer till med och att du varit deprimerad i flera år och har svårt att må bra i dig själv. Det gör att jag skulle vilja rekommendera att du söker till BUP för att prata mer om hur du har det.
Tillsammans med en behandlare på BUP kan du nämligen få en mer grundad bedömning utifrån att behandlaren får träffa dig och ställa fler frågor. Där kan du berätta om hur du äter och hur du tänker kring mat och vikt, dina ilskeutbrott, depressionen och rädslan för att börja må sämre igen. Jag vet inte om du har någon erfarenhet av samtalsbehandling, men jag tror att det skulle vara bra för dig. Ett råd som ofta dyker upp när det handlar om viktnedgång är kontakt med dietist. En dietist brukar man kunna komma i kontakt med via vårdcentralen. Det kan vara en ide för dig, men jag tycker att det är viktigt med en psykologisk bedömning också eftersom du beskriver flera symtom på att du inte mår bra psykiskt.
Det är fint att din mamma vet om dina matproblem. Kanske kan hon komma med till BUP och få veta lite mer om hur du mår och tänker. Tillsammans kan ni prata om hur hon kan stötta dig. Det är viktigt att du inte är själv i detta.
Oavsett om du tar hjälp för hur du mår eller inte så är det viktigt att du försöker bryta det mönster som du hamnat i. Mönstret av att du försöker hantera din ångest kring mat och kropp genom att väga dig och kontrollera ditt ätande. Dessa beteenden, som du tar till för att hantera ångesten för stunden leder till nya eller större problem på längre sikt.
Viktnedgång och relationen med sig själv och sin kropp ska hanteras varsamt. Det är lätt hänt att det går överstyr och blir problematiskt. Så ta hjälp att ta dig igenom det här!