Ibland kommer något mörkt över mig
Hej! Jag heter JuLiUs och är 17 år gammal. Jag är en helt normal tjej som går i skolan men jag har ett problem. Det kommer perioder som jag blir väldigt nedstämd och ledsen, det känns ungefär som nåt mörkt kommer över mig och det skär i hjärtat. Jag vill inte söka hjälp då jag tycker detta är väldigt jobbigt. Nästan ingen vet om detta och jag vill inte känna såhär längre, Kan man lösa detta själv? Kan man köpa några receptfria tabletter på apoteket som hjälper? Eller vad ska jag göra?.
JuLiUs

BUP svarar:
Hej!
Om jag förstår dig rätt är det i det stora hela ordning i ditt liv, men du drabbas i bland av nedstämdhet. Hur långa dessa perioder är och hur ofta de kommer framgår inte av dina rader. Därför måste jag hålla mig till vissa allmänna råd och tankar som gäller generellt.
Det första är att vi människor inte är robotar som hela tiden fungerar tankemässigt och känslomässigt på samma jämna nivå. Vårt stämningsläge varierar mer eller mindre och detta är helt normalt om vi kan hantera även de svårare perioderna och hittar stöd medan de pågår.
Dock finns det en hake i ditt mejl. Att hitta stöd medan den svåra perioden pågår förutsätter bland annat att du kan tala med någon om hur det känns och hur det är med dig. Men du vill undvika det och därmed förblir du ensam med dina periodvis mörka tankar.  Det finns alltså ingen som skulle kunna ge dig andra perspektiv, andra infallsvinklar och därigenom underlätta för dig. Jag vet inte varför det är så främmande för dig att tala med någon. Jag vet naturligtvis att det finns människor som är för blyga eller är rädda för att vara till last eller helt enkelt saknar tillit till att man kan bemötas med förståelse och bli stöttad. Oavsett vad du har för motiv att undvika personliga samtal är det viktigt att du hittar vägar till orden. Det säger jag bestämt för all forskning visar att medicinerna i sig inte är tillräckliga för att lösa känslomässiga besvär.
Därför föreslår jag att, om det är så motigt för dig att tala med någon (vilket vore bäst anser jag), du kan börja med att chatta med med någon på tjejzonen.se som kan ge stöd på nätet och du kan förbli anonym. Det kan underlätta för dig att sätta ord på vad du känner och hur du tänker. Ett nästa steg skulle kunna vara att övervinna ditt motstånd och gå till ungdomsmottagningen i din hemkommun. De möter många ungdomar med liknande problem som du verkar ha. På vårdcentralen kan du också få hjälp med nedstämdhet. Vilket alternativ du än väljer gissar jag ändå att dina nedstämda perioder hänger ihop med att du känner dig ensam med dina tankar och därför är det viktigt att hitta någon som mildrar ensamhetskänslan. Medicinen i sig gör inte det.