Kommer få flytta
Hej! Jag har skrivit till er innan, jag är 15 år & bor i fosterfamilj pga att mina föräldrar missbrukar. Jag mår jätte dåligt överlag & skadar mig själv väldigt mycket tex genom att skära mig och jag vill ta livet av mig. Min fosterpappa & jag har haft sex eller han har aldrig kört in snoppen i mig, men jag har fått runka av honom & han har pullat mig osv...allt detta började runt när jag var 10 & nu är jag 15. Jag mår jättedåligt överlag & det är ingen som vet detta. Jag kan inte berätta för någon eftersom att jag bor i fosterfamilj & kommer få flytta härifrån och lämna allt jag har. Jag skäms så mycket över att prata om det och om jag berättar för någon tex på min skola så kommer det anmälas, & jag har inga bevis eller någonting. Han är runt 45 nu & jag 15 och allt började runt när jag var 10. Jag vet inte vad jag ska göra, mår jätte dåligt & inte bara pga av detta utan allt annat också. Jag kan inte berätta för någon för jag kommer få flytta direkt. Vill ta livet av mig och jsg har försökt några gånger. Skär mig jätte djupt & har fullt med tjocka rosa ärr på båda armarna. Stryper mig själv också & går med ett fejk leende varenda dag, jag orkar verkligen inte låtsas må bra mer.Vet verkligen inte vad jag ska göra? Mvh, en tjej
felicia

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att du skrivit tidigare och jag vet inte vad du fått för svar då. Det spelar inte så stor roll, du får väl lägga ihop de två svaren och tänka utifrån dem båda. Jag tänker att det oavsett om du skrivit tidigare eller inte är viktigt att svara dig utifrån din oro för vad som ska hända om du berättar om den sexuella relationen med din fosterpappa.
Att ha det som du har det är ohållbart. Det vet du om någon, som du kämpar för att stå ut. Att göra det du vet du måste göra kommer att få allvarliga konsekvenser och är förenat med mycket obehag. Det är därför inte svårt att förstå varför du skjuter på att anmäla.
Det han gör och har gjort mot dig sedan du var liten är fel. Det spelar ingen roll om det handlar om penetrerande sex eller inte. Det är han som gör fel och du är tyvärr inte ensam om att bli utsatt. Det finns många som har liknande erfarenheter. Vi som arbetar med stöd till barn och unga är medvetna om att det är på det här sättet. Dessa kunskaper gör att du inte behöver vara rädd för att bli dömd när du pratar med oss. Sexuella övergrepp är ett tabubelagt område som ofta väcker skam hos den som är utsatt. Man vet att det är så, men egentligen har du ju inte gjort något fel.
Ett sätt att hantera skammen och rädslan för att bli misstrodd är att göra det som du börjat göra i och med att du hört av dig hit -att börja berätta, att prova din berättelse med andra. Att börja göra det anonymt kan verkligen vara hjälpsamt. Du får en chans att våga, att prova och samtidigt få råd och stöd kring hur du kan ta dig vidare. Du är inne i en process som det låter som att du behöver få ta i din takt.
Jag vet inte om du känner till eller har pratat med Bris någon gång? Jag tror att nästa steg för dig skulle kunna vara att ringa eller chatta med någon av deras kuratorer. Att fortsätta att bolla alla tankar kring hur du ska kunna komma ur din svåra situation och få mer hjälp. För du behöver fortsätta att prata med någon om allt du bär på. Få ställa frågor som vad en flytt skulle innebära, tänka tillsammans med någon. Frågor som är oundvikliga att ställa sig, men att det i slutändan kanske bara handlar om att bestämma sig och sedan ta ett steg i taget.
Ett sätt att inte vara ensam med hur du mår är att ta hjälp på BUP eller en ungdomsmottagning för ditt självskadande och dina självmordstankar och berätta att det finns en anledning som i nuläget känns för svår att prata om. Att börja prata om allt det här andra som du känner att du bär på. Det är också ett sätt att få ta ett steg i taget, men att inte vara så ensam i det som du är just nu. Även om du just nu är rädd för allt du kan komma att förlora så finns det saker att vinna. Vänta inte med att ta nästa steg!