Är ofta nedstämd och självskadar mig
Hej. Jag ska gå ut nian nu och jag är så stressad att jag knappt orkar gå i skolan alls. Jag kan inte koncentrera mig och jag ligger efter i nästan alla ämnen. Jag har ett självskadebeteende och jag skippar måltider ibland. Jag är nedstämd ofta och sover väldigt lite. I vintras var jag väldigt självmordsbenägen i kanske tre månader och jag gick ständigt runt och tänkte hur skönt det skulle vara att aldrig mer vakna, samtidigt som jag egentligen inte ville dö. Jag har gått på medicin ett tag mot en bipolär sjukdom och adhd men jag mår skit just nu. Min mamma är instabil, hon har gått in i väggen några gånger, varit på sjukhus, slutat jobba i perioder och jag vill inte lägga för mycket tryck på henne. Min pappa är missbrukare och jag har inte haft kontakt med honom på ett år ungefär. Ingen hör något från honom längre och jag är rädd att han kommer hamna på sjukhus snart igen och att han inte kommer där ifrån den här gången. Jag får sån grov ångest ibland som blir som ett tryck över bröstkorgen så jag börjar gråta och skaka och jag kan inte andas och jag förstår inte hur jag ska få det att sluta eller varför det blir så. Jag röker ibland cigg och gräs och dricker på fester men har aldrig känt ett sug att göra det ofta, bara för att det är fest liksom. Jag har lovat mig själv att jag aldrig någonsin ska bli som min pappa. Totalt tappa kontrollen och svika alla som jag älskar för att jag är svag. Allt det här snurrar hela tiden i mitt huvud och allt jag vill är att må bra. Det var så länge sen jag kunde säga att jag var glad utan att tveka och vakna utan den här ångesten. Jag vet inte vad fan jag ska göra eller hur jag tar mig ur det här. Hjälp mig snälla
//

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mejl! Vad bra att du skriver hit när det är så mycket som är tungt för dig och du inte alls vet hur du ska ta dig ur det. Så tufft livet är för dig nu och har varit tidigare också!
Du berättar i mejlet, om hur du i vintras var inne i en period, då du var väldigt självmordsbenägen. Samtidigt är det skönt att höra att du till och med under den mörka perioden kunde känna, att du egentligen inte ville dö. Jag får intryck av att du trots alla svårigheter har en positiv kraft inom dig som vill kämpa för att hitta lösningar i livet även om det är slitigt på många sätt. Det visar sig ju också i att du har skrivit hit till BUP:s frågelåda för att få hjälp att komma vidare.
Du berättar att du fått medicin både mot bipolär sjukdom och ADHD och eftersom du endast är 16 år gammal så antar jag att du då haft kontakt med BUP. Är det så att du inte längre får någon medicin eller har du förlorat kontakten med den läkare som skrivit ut den? Jag får intryck av att du fått behandling men att den av någon anledning är avbruten och nu mår du jättedåligt. En stor anledning till oro är ju din pappa och den oron bidrar antagligen mycket till att du är nedstämd och mår dåligt på olika sätt. Samtidigt är den inte så lätt att göra något åt.
Om det känns möjligt för dig så tycker jag att du absolut ska återuppta kontakten med den läkare och andra behandlare som hjälpt dig tidigare. Du behöver ju verkligen få ordentlig hjälp nu med en gång, när du har det så kämpigt med självskadande, ätandet, sömnen, nedstämdhet och ångest. Så kämpigt ska du inte behöva ha det!
Du skriver att du inte vill lägga för mycket tryck på din mamma som också har det svårt. Betyder det att du tvekar att söka hjälp för att hon då kan bli delaktig i din behandling? Om det är så, tror du ändå inte, att det skulle vara en lättnad för din mamma, om hon ser, att du får hjälp till att må bra?
Du har också möjlighet att själv söka upp Ungdomsmottagningen på din ort för att få stöd och hjälp och du kan få stöd genom att chatta med Tjejzonen.
Jag hoppas verkligen att du snabbt hittar den hjälp du behöver så att du kan få vara både glad och  vakna utan ångest! Du vill må bra och du är värd att få göra det så också!
Var rädd om dig!