Mår dåligt i slutet av ”veckan”
Hej, jag är en kille på 16 år som har kännt mig nere i ungefär 6 år, jag har haft en bra uppväxt med stöttande och hjälpsamma föräldrar, jag var rest mycket, jag har många kompisar, jag har provat att träna olika sporter, jag har provat att spela dataspel men oavsett vad jag gör så mår jag dåligt i slutet av "veckan". Visst jag kan ha stunder då jag skrattar och har roligt men allt som jag gör känns meningslöst,hopplöst och onödigt. Jag har alltid tänkta att mitt livs " nästa" kapitel ska bli bra men jag har insett på sistone att det inte finns någonting som gör mig "lycklig". Är det någonting fel på mig eller är det här normalt?
Lars

BUP svarar:
Hej!
Jag valde din formulering om att du mår dåligt i slutet av veckan som rubrik till svaret på ditt brev.
Formuleringen satte myror i mitt huvud. Är det veckan som varit eller helgen som väntar som får dig att uppleva meningslöshet och hopplöshet? Eller är det för att du i slutet av veckan får utrymme att fundera över hur du har det?
Jag uppfattar att ditt brev innehåller en mycket allmänmänsklig fråga som jag tror att alla människor ställer sig någon gång i livet. Frågan är ”Vad är meningen med mitt liv?” Med det vill jag svara på din sista fråga: du är normal och det är inget fel på dig.
En sak som jag funderar över är hur du tänker dig att livet borde se ut. Det du beskriver är att det antingen är roligt eller meningslöst. Finns det något däremellan? Finns det stunder då både de negativa och positiva känslorna får plats samtidigt?
Du väntar på ditt livs nästa kapitel som borde bli bättre, men hur kan du göra väntan mer meningsfull? Om man fastnar i väntan finns stor risk att inget händer.
Jag tror att du skulle vara hjälpt av att ha någon att dela dina tankar med. I ditt brev låter du ensam trots att det finns viktiga människor omkring dig.
Kanske en kontakt med Ungdomsmottagningen skulle fylla dina behov. Inte för att livet endast skall bli glatt och kul av det utan för att du bättre klara av det som är svårt i livet.
Lycka till och kom ihåg att livet är alldeles för kort för att bara vänta!