Stressad och gråter
Hej. Tre år sen hade jag min första episod av depression, varade för någon vecka. Men efter har det blivit bättre. Senaste året har det kommit tillbaka, o slagit hårt på min hälsa och mig som person. Jag gör inte längre saker som jag gjorde förr, eftersom ser ingen mening i dem. Jag ser ingen mening i det mesta jag gör. Försöker hela tiden hålla mig upptagen för att inte få tankar om att allt är meningslöst. Min sömn var jättedåligt för 2-3 månader (jag brukade vakna flera gånger mitt i natten av stress) men nu har det blivit bättre. Dock har jag har konstant huvudvärk, stelhet i nacken och i käket. Jag skulle ju kunna leva med det, men jag brukar få ångestattacker 2-3 ggr i veckan, som resulterar med att jag gråter tills jag är trött och somnar. Det är just de momenten jag är rädd och vill slippa. Jag känner att jag lägger mycket fokus på att inte få gå genom de stunderna men ändå faller ihop.  Vad tror du jag bör göra?
Sunshine Coast

BUP svarar:
Hej Sunshine Coast!
Tack för ditt brev. Du beskriver svårigheter som tar sig uttryck i att du mår dåligt både psykiskt och fysiskt.
Du ska inte behöva ha det så, utan söka hjälp för att kunna må bättre – och bra så småningom.
I första hand kan du söka hjälp på vårdcentralen, där har man i allt högre utsträckning sådan psykisk vård som du verkar behöva.
Du kan också söka hjälp på ungdomsmottagningen på din hemort, där tar man emot unga vuxna upp till 25 års ålder.
Lycka till att få hjälp!