Kan jag sms:a eller maila i stället för att ringa BUP?
Hej, det är jag igen som hade både frågorna "koncentrationsproblem?" och  "vad ska jag ta mig till?" Måste bara fråga om ni har någon mail som jag kan maila eller nr som jag kan sms:a istället för att ringa då jag tycker att det verkar otroligt obehagligt.
A

BUP svarar:
Hej A,
Jag har inte läst dina tidigare frågor och vet inte riktigt vad du vill säga och till vem. Om jag gissar tror jag det handlar om att du vill komma i kontakt med BUP eller någon annan verksamhet som kan hjälpa dig med dina svårigheter.
Du skriver om koncentrationsproblem och då kan det handla en del om skolan. Skolkuratorn har mycket stor vana att ta emot och prata med barn och ungdomar om deras svårigheter.
Många tycker, precis som du, att det verkar obehagligt att ringa för att prata eller prata under ett besök. Du kan då skriva ett brev som ett första steg till en kontakt.
På BUP använder vi inte webben i någon form på grund av den viktiga sekretessen. Och eftersom du behöver skriva ditt namn och personnummer till oss så vill jag avråda från det.
Då är det bättre att skriva ett vanligt brev och lämna in på mottagningen eller skicka med posten. Det ger samma möjligheter att skriva som du gjort till Frågelådan. Du behöver bara beskriva dina svårigheter i stort, men kan också beskriva dom mer utförligt om du tycker det känns skönt att det är gjort.
Men viktigt att komma ihåg att en BUP-kontakt förutsätter att man träffas när man fått en tid.
Så tyvärr måste jag svara: Nej vi har ingen sms eller mailadress som alternativ till att mötas.
Mitt råd är alltså att skriva ett brev som början på en kontakt. Jag hoppas du kan övervinna obehaget du känner och skriva om dina svårigheter i stället.
Lycka till med det!