Snälla säg vad skall jag göra
Hej jag är tjej på 13 år snart 14 jag mår skit dåligt just nu och mina vänner ser och märker av det på mig. När jag är glad och mår skit bra så säger dom att jag överdriver och att sluta vara glad det är bättre när du är nere men när jag är nere så säger dom vad är det och försöker förstå men dom fattar inte vad eller hur jag mår och dom skriker på mig för att jag inte vill berätta om hela mitt liv och hur det varit för att det är för personligt och för känsligt för hela min släckt familj och mer personligt för mig och mina vänner tror att dom är dem enda som har problem med familj släckt och allmänt men det är fortfarande jag som får massa skit för att jag säger vad jag tycker eller känner jag får inte känna eller se ut som jag gör för då fram står dom som små och gulliga eller att jag är helt dum i huvdet och det är ju det jag är jag kan ju inte säga i mot men när jag väl gör det aa då har jag FEL men hela mitt liv är en katastrofår och jag kan inte berätta för min kille ens hur jag mår för skulle inte bry sig iallafall och jag har precis börjat tänka om vem som skulle bry sig om jag tog mitt liv men jag vill inte för att livet är en bra plats men jag orkar inte ha denna historian i hela mitt liv....Jag vill ba ta steget över den mörka lådan och ba gå och ta mitt liv
Snälla säg vad jag ska göra
Julia

BUP svarar:
Hej Julia!
Det verkar som ditt liv är rörigt och du inte riktigt får ordning på det. Jag tänker på ditt känsloliv. De personer du försöker få stöd av verkar inte riktigt kunna hjälpa dig med det du behöver hjälp med. Det verkar inte heller riktigt som om de förstår sig på dig.
När du visar din familj hänsyn genom att inte prata om dem med andra, får du skit för det. Och din kille verkar inte förstå eller kunna stötta dig i det som är svårt.
Jag tror att du har försökt få stöd av fel personer. Dom kan förstås vara viktiga och bra på annat sätt, men det du brottas med tror jag att du behöver någon utanförstående att prata med. Det verkar som om du i lugn och ro borde få beskriva dina tankar och känslor för att få bättre ordning på dessa.
Lösningen är givetvis inte att ta livet av sig och självklart skulle människor som du betyder mycket för att bli förtvivlade om det hände.
Försök att få hjälp med att må bättre. Du kan alltid ringa din närmsta BUP- mottagning för att få stöd eller söka på Ungdomsmottagningen eller exempelvis skolkurator. Allra bäst är förstås om du kan få hjälp med detta av någon förälder.
Lycka till Julia - du skall förstås inte behöva ha det så svårt!