Hjälp med skuldkänslor
Jag har försökt ta livet. Och skada andra jag mår pyskist och fysiskt dåligt är terapi ett bra alternativ? Har även skuldkänslor för att jag känner att jag förstör är inne i en deprition och jag vet ej hur jag ska bli förlåten för alla dumma och riktigt farliga sakerna jag gjort! Hur blir jag förlåten?
den snart döda flickan

BUP svarar:
Hej!
Mitt korta svar på din fråga är ja, absolut! Mår man psykiskt dåligt är det psykoterapi som kan hjälpa.
Men här kommer ett lite längre svar. Du skriver att du mår både psykiskt och fysiskt dåligt. Kropp och själ - som du säkert vet - hänger ihop, de "samverkar". Man kan uppleva kroppsliga besvär till följd av psykiska problem och likväl kan kroppsliga orsaker ligga bakom ett psykiskt lidande.
Du skriver ingenting om vad du menar med att du fysiskt mår dåligt. Men jag brukar säga att man ska börja med att först gå till doktor på vårdcentralen och reda ut sina kroppsliga besvär. Ibland kan det ligga sådana enkla saker som till exempel vitaminbrist eller någon hormonrubbning bakom nedstämdheten.
Men i ditt fall finns det ett starkt argument för att din nedstämdhet och försök att ta livet av dig hänger ihop med dina skuldkänslor. Du tycker att du har gjort "dumma och riktigt farliga saker". Att du talar om skuldkänslor betyder att du nu ångrar ditt tidigare beteende och så gärna vill bli förlåten. Det betyder också att du vill ändra på ditt beteende och det kan du göra enbart om du lever. Är man död kan man inte gottgöra någonting. Du ska alltså leva och leva så som du egentligen vill, göra saker som gör att du blir nöjd med dig själv. Men jag tycker att du behöver stöd och hjälp med att genomföra dessa förändringar.
Här finns det ytterligare en fråga som du med all sannolikhet behöver tala om med en klok vuxen. Det är att när man är nedstämd eller deprimerad fördömer man sig själv mycket hårdare än någon utomstående skulle göra. Du är inte objektiv mot dig själv. Du kanske har gjort saker du innerligen ångrar men risken är att du förstorar dem. Samtal med en annan vuxen, en professionell eller någon i din omgivning kan hjälpa dig att får en realistisk syn på vad som ligger bakom det dåliga samvetet som du nu brottas med.
Alltså gå och sök hjälp! Du får inte fastna i ett evigt ältande av dina misstag för det gör dig ännu mer förtvivlad och deprimerad. Om man har en insikt om vad man gjort fel finns det alltid möjlighet till förlåtelse.