Koncentrationsproblem?
Hej! Jag har skrivit en annan gång här om självskadeproblem, familjeproblem osv där ni skrev att jag borde söka hjälp men det har ja inte gjort men iallafall. Nu har jag en annan sak, jag har otroligt svårt att koncentrera mig inom plugg, skola osv. Min hjärna tänker på 1000 saker samtidigt o jag får lätt ont i huvudet pga detta, sedan så blir det jobbigt eftersom
1 Ja kan inte koncentrera mig i skolan, på lektionerna och samma sak hemma. Sedan när jag ska göra prov så kan jag inte få bra betyg vilket leder till att mina föräldrar (framför allt min pappa) blir väldigt sura. Så det är en ond cirkel, jag har själv tänk på om jag har add eller koncentationsproblem men jag vet inte.
Snälla hjälp mig
Tjej med alldeles för många problem

BUP svarar:
Hej!
Det kan vara så att man får koncentrationsproblem när man har andra problem att tänka på, till exempel familjeproblem. Det är därför man försöker att se till hela situationen och reda ut vad som är vad, innan det ställs någon diagnos.
Jag vet inte hur det är för dig, vad som hänger ihop och orsakar vad, men jag förstår att du har det kämpigt och försöker så gott du kan. Du skulle behöva hjälp med att reda i vad som är vad och tillsammans med någon fundera över vad du behöver hjälp med i första hand.
Det kan kännas svårt att söka hjälp och något har gjort att du har dragit dig för det. Men det är svårt att gå omkring ensam och fundera när man som du beskriver, är en tjej med alldeles för många problem. Om man får hjälp så kanske de inte känns lika många och tunga. Du kan vända dig till den BUP mottagning  du tillhör eller till närmaste Barnläkarmottagning. Du ska inte behöva gå runt med 1000 tankar som snurrar så du får huvudvärk.
Jag vet inte hur gammal du är och inte om du vill söka själv eller kan be dina föräldrar om hjälp? Om du skulle komma fram till att det är en utredning av ADD du skulle vilja börja med så behöver dina föräldrar medverka eftersom man bland annat frågar dem om hur du haft det tidigt i livet. Vilket som, så tveka inte längre att söka hjälp, det finns människor som både vill och kan hjälpa dig.