Min mamma vägrar lyssna
Hej :(
mina föräldrar är skilda,och jag har ingen kontakt med min pappa längre då det var ett stort bråk mellan mig och hans tjej,så han valde bort mig,och jag mår inte så jätte bra över det,men jag har kommit över det lite i alla fall efter 3 år. Jag är bara 15 år och bor i Stockholm helt ensam med min mamma och min lillasyster. Min mamma sköter sig inte alls hemma,jag får ta all disk,städa osv medans hon går och lägger sig i sängen och sover,jag är typ som den riktiga "mamman". Min mamma har träffat en ny kille och deras förhållande verkar inte ens vara seriöst?och nu vill hon att jag ska flytta dit och han bor helt öde och väldigt långt bort,där jag inte heller fattar dialekten,jag har världens finaste pojkvän och nu vill mamma att jag ska flytta till hennes kille,vad ska jag göra? Jag har inte ens valt ett gymnasium på det stället och sen så kommer jag inte fatta någonting där heller,jag har kommit in på det gymnasiet jag vill också men nej,min mamma vägrar lyssna,hon anklagar mig för det ena med det tredje,jag har försökt att ta livet av mig,jag gör dumma saker hela tiden,och min pojkvän är min enda trygghet,mamma sa "amen ni kommer ändå kunna träffas" men det kommer vi inte ens för det är 5 timmars resväg mellan oss och vi båda två har sagt att vårat förhållande kommer sluta dåligt :'( dessutom bor hela min släkt i Stockholm så jag kommer förlora kontakten med alla,det är nästan så att jag vill ha en ny familj,va ska jag göra? Jag vill inte leva mer :(
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver en väldigt svår situation och det är också svårt ge några enkla råd till dej. Jag tror du skulle behöva någon vuxen person att prata med både om relationen till din pappa och din situation hemma med din mamma.
Du skriver också att du försökt ta livet av dej och att du gör dumma saker. Du skriver inte vilka dumma saker. Vet din mamma om detta?
Det låter väldigt allvarligt att du mår så dåligt så att du försökt ta livet av dej. Jag tycker du ska ta kontakt med skolkurator eller skolpsykolog och berätta om dina problem. Om inte det går kan du också ta kontakt med en ungdomsmottagning. Det viktiga, tror jag, är att du har någon fortsätta diskutera dom här problemen med.