Har inte mod att gå till kuratorn
hej, jag har skickat en fråga till er innan och det var om mitt självskadebeteende. för 7 månader sen så började jag igen att skära mig. och jag trodde att jag skulle klara mig ur det som jag gjorde förra gången, men det verkar som om att jag inte lyckas. jag mår sämre och sämre. jag hittar alltid sätt att kunna skära mig. t.ex. i skolan så hitta jag ett sätt att skära/skada mig. det har hänt ett antal gånger i skolan. det är inte första gången jag skär mig. jag hamnade i detta när jag gick i 8:an och nu går jag första året i gymnasiet. jag har tänkt att gå till kuratorn i skolan, men har inget mod, för tycker det känns dumt att någon ska sitta där och lyssna på mina problem. jag vet inte vad jag ska göra så jag skulle verkligen ha er hjälp.
linnea

BUP svarar:
Hej Linnea,
Dina svårigheter har kommit tillbaka, du mår sämre men vågar inte söka hjälp. Din tanke att gå till skolkuratorn är en bra lösning. Du kan också få hjälp på BUP där du bor.
Men du känner att du saknar mod. Jag undrar varför, kuratorn är van att träffa ungdomar med svårigheter och hens jobb är att lyssna på ungdomar och tillsammans leta efter lösningar. Hen har valt det jobbet för att det handlar om att kunna vara till hjälp och det är en utmaning att hitta vägar framåt. Detta gäller alla behandlare var man än söker hjälp – behandlarna är där för att vara stöd på vägen mot bättre mående. De väntar sig att ungdomar kommer med problem. Skolkuratorerna vet mycket om självskadebeteende, men kanske skulle din kurator tycka att du behöver mer hjälp än en skolkurator kan ge. Det är bara kuratorn som kan avgöra det, och då behöver du berätta hur det är för att hen ska förstå vad du behöver.
Om du hellre söker till BUP så blir du mottagen på samma sätt, det vill säga du får berätta eller med stöd av frågor beskriva hur du har det. Kanske vill man veta mer och du får fler besök, jag bifogar en artikel om hur ett första besök går till. Du kan alltid kontakta BUP själv, alltså utan föräldrar, för ett första samtal.
Men kontakten med dina föräldrar är mycket viktig, det svaret fick du nog när du skrev till Frågelådan förra gången. Jag tycker också du kan gå in på Shedo, en sajt om självskadebeteende.
Dra dig inte för att söka hjälp, varmt lycka till!