Hur ska jag få den som utredde mig att tro mig?
Hej,
Jag är en tjej som idag fick diagnosen Asperger. Jag är typ 100% säker på att jag inte har det. Utav 6 stycken påståenden som min psykolog gav till mig på papper kände jag igen mig i en halv... Jag har läst på om Autismspektrumet väldigt mycket på sistone (läst böcker, kollat internet, dokumenterer osv). Efter det kan jag nästan vara helt säker på att Aspergerdiagnosen inte alls stämmer in. Jag har inga sociala svårigheter, inte några problem alls med förändringar eller problem med att förstå nya situationer. Det enda jag har problem med är att komma ihåg att göra saker (ta hem böcker från skolan, komma ihåg var jag lade mobilen osv) och också att fokusera och koncentrera mig. Det känns enligt mig nästan lite onödigt att gå runt med en diagnos. Det känns också inte rätt... Typ som att ljuger om något jag inte har.
Jag ser inget fel med att ha diagnosen men däremot så känns det som sagt onödigt och fel. Det känns även som att pga av den här diagnosen så kommer jag inte få den hjälpen jag faktist behöver.
Förra året hade jag ganska stora sömnproblem och blev därför väldigt lätt trött i situationer där det var mycket folk, ljud och ljus. Det var själva anledningen till varför jag sökte hjälp till att börja med. Under den perioden hade jag även starka intressen eftersom att jag var för trött för att hålla på med massa olika grejer. Nu däremot är jag en helt annorlunda person och har inte dem svårigheterna längre.
Hur ska jag få den som utredde mig att  tro mig och kanske förstå att jag själv inte känner alls att jag passar in i den här diagnosen?
Ellen

BUP svarar:
Hej!
Du tar upp en mycket viktig och allvarlig fråga som du formulerar mycket väl. Problemet har flera sidor.
Den ena sidan är att du inte känner igen dig i de symptom som ligger till grund för den diagnos som du nyligen fick. Du anser att de svårigheter du tidigare hade när du sökte hjälp inte längre är aktuella. Du har vissa svårigheter även idag men du tycker inte att dessa motsvarar din diagnos.
Den andra sidan av din fråga är att man inte brukar sätta diagnos enbart utifrån en samling av symtom. Det är en del olika saker och omständigheter som man väger in. Men under alla omständigheter är det jätteviktigt att du förstår varför man kommit fram till den ställda diagnosen.
Men det är också sant att det händer att en diagnos visar sig vara felaktig eller helt enkelt inte aktuell längre. Och du har fullständigt rätt i att man i så fall riskerar att inte få den hjälp som man verkligen behöver.
Vi brukar säga att en diagnos under barndomen och ungdomsåren är en "färskvara" just för att barn och ungdomar är i utveckling.
Jag kan naturligtvis inte ta ställning till huruvida din diagnos stämmer eller inte. Men jag tycker att det är oerhört viktigt att du vågar stå upp för det du tycker.
Ytterligare förklaringar kan hjälpa dig att antingen förstå varför man kom fram till diagnosen eller att din behandlare förstår att en ändring av diagnosen är befogad.
Jag tror också att det är bra och rätt så viktigt att du har dina föräldrar med dig i dessa diskussioner