Får jag följa med in på mötet på BUP?
Min flickvän ska till bup för första gången imorgon, och hon är supernervös inför det, så hon undrar om jag får följa med in på mötet..får jag det eller är det bara föräldrar som får följa med in?
/En orolig pojkvän

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det går inte att ge något enkelt svar som kommer att gälla för alla.
Det är alltid OK att följa med till BUP och vänta i väntrummet. Om du sedan får följa med in i besöksrummet kan vara olika.
En vanlig variant är att du får följa med in ett tag men att sedan vill behandlaren också prata med din flickvän ensam. Behandlaren gör det som hen tycker är bäst ur behandlingssynpunkt, men vad patienten själv önskar väger också tungt.
Ibland kan en pojkvän/flickvän bedömas vara jätteviktig att prata med och annars inte.