Drar hårstrån från huvudet
Jag är en 15 årig tjej som i cirka 2 år dragit av hårstrån från mitt huvud och jag har läst på lite om det är någon slaggs sjukdom och kom fram till att det finns något som kallas "trichotillomania"
vad ska jag göra?
Lampa

BUP svarar:
Hej!
Du har rätt i att det kallas för trichotillomania och det är inte så ovanligt.
Vad du ska göra är att vända dig till närmaste BUP- mottagning för att få hjälp.
Det är lite olika varför man börjar dra av hårstrån och jag vet ingenting om hur du har det i livet. Men jag vet att det kan vara svårt att sluta när man väl börjat med det, ofta som något som man gör för att lindra ångest. Då behöver man både hjälp med att se vad som utlöser det och vad man kan göra istället och sådana saker.
Det brukar gå att få bra hjälp så att man själv får mer möjlighet att rå över det.
Hoppas att du får snabb hjälp!