Har minnesbilder varje dag
Hej! Jag har depression och har haft det i tre år nu. Anledningen till att jag blev sjuk var på grund av ett psykiskt trauma som jag varje dag har minnesbilder av.
Dessutom kan jag känna skuldkänslor från något som har hänt nyss, och jag står inte ut med att ha minnesbilder och starka skuldkänslor samtidigt.
Utöver det har jag också minnesbilder från andra saker som har fått mig att må extremt dåligt.
Jag får panik för det pågår verkligen hela tiden. Jag orkar inte mer.
Tidigare har jag inte haft dagliga minnesbilder från de andra sakerna, men det hände att jag råkade tänka på det någon gång och sen var det kört. Minnesbilder hela tiden.
Sammanlagt har jag 5 st händelser som jag har minnesbilder av hela tiden.
Jag orkar inte det, och som jag skrev tidigare - att utöver det få starka skuldkänslor ger mig panik för jag står verkligen inte ut med det.
Vissa har sagt att det som hjälper är att förlåta, men jag vill inte det. Jag vill inte "säga" orden "jag förlåter dig" om de som har fått mig att må extremt dåligt. Jag vill verkligen inte det.
Vad ska jag göra?, för jag orkar verkligen inte mer. Snälla ge ett annat tips än att "förlåta".
Sara

BUP svarar:
Hej!
Som jag förstår det du berättar så kämpar du med flera olika problem. Dels har du drabbats av starka skuldkänslor över något som hänt nyligen, dels har du minnesbilder av svåra händelser du varit med om i det förflutna. Du har även en depression som kommit efter att du varit med om ett trauma för tre år sedan.
När det gäller de händelser du varit med om förut så låter det som att du blivit utsatt för andra människor som behandlat dig illa och fått dig att må dåligt. Jag vet inte vad som hänt så det här får bli lite allmänna råd. Du har pratat med någon som rått dig att försöka förlåta men det är något du i nuläget varken kan eller vill göra.
Förlåtelse är något som man ibland kan komma fram till men det första du behöver göra är att gå igenom det som hänt dig tillsammans med någon. Att få krisstöd eller terapi hos en behandlare brukar fungera för de flesta. Om man inte får professionell hjälp finns risken att man fortsätter leva med alla jobbiga minnen precis som du beskriver. När sedan det kommer till ytterligare påfrestningar, som för dig nu, så kan också minnesbilderna från traumat bli värre. Man fortsätter att vara rädd och känna sig utsatt fast man inte längre är i fara.
Det kan också leda till att man blir misstänksam och avvisande mot andra för att man känner att man inte vågar lita på någon. Ibland reagerar man argt och häftigt på någon annan som kanske vill en väl, just för att man inte riktigt vågar tro på vänlighet eller låta någon komma nära. Är det något sådant som hänt dig nyligen som du beskriver att du har skuldkänslor för?
Jag vet inte hur gammal du är eller om du har föräldrar som du skulle kunna vända dig till och berätta och som kan hjälpa dig att söka hjälp? Vet inte heller om du har någon behandlingskontakt redan på grund av din depression. Om du har det så berätta direkt om hur du plågas av minnesbilderna för den du träffar.
Om inte så finns flera olika vägar att gå. Du kan vända dig till Ungdomsmottagning eller BUP mottagning eller börja med att söka hjälp på nätet. Jag tycker det viktigaste är att du får möjlighet att träffa någon. Att träffas utan att ha ambitionen att förlåta utan att förstå vad händelserna inneburit för dig och bli kvitt de ständiga minnesbilderna. Det finns bra hjälp att få så att du kan gå vidare.