En plan när man mår dåligt
Klockan är just nu 9 på kvällen och jag skulle verkligen behöva åka in till bup akuten liksom, fort, men problemet är att det tar väldigt lång tid att komma tid och vet inte ens hur man åker dit och det är ganska bråttom för mår så dåligt och orkar verkligen inte. :')
xx

BUP svarar:
Hej!
Jag vet inte hur det blev för dig den där kvällen när du skrev. Vi har inte möjlighet att svara på direkten, så nu har det nog gått någon dag. Hoppas det blev okej för dig där och då!
När man mår dåligt som du gör, så är det bra att ha en tydlig plan för hur man ska göra när det är som tuffast. Det kan lugna på olika sätt, både för dig själv och för de som finns omkring dig. Det blir något att hålla sig i. Jag vet ju inte så mycket om hur du mår eller vilka som finns omkring dig, men vi brukar säga att det är viktigt att det finns någon person i vardagen som vet hur man har det. Gärna en vuxen som kan hjälpa till i svåra stunder, ta ansvar när det behövs och inge hopp och ta hand om en. En förälder, mor- eller farföräldrar, kontaktperson eller kompis förälder kanske. Ett sådant stöd är jätteviktigt när man mår som sämst, utöver det stöd som en behandlare på BUP ger. Om det finns vänner eller andra kan de naturligtvis också vara viktiga, men inte riktigt på samma sätt när det gäller ansvar.
Inför riktigt svåra stunder, som de gånger man inte vet hur man ska stå ut med sin ångest, har självmordstankar eller annat tungt så behövs en krisplan. Det är en slags beredskapsplan som man kan ta till när det känns tungt och svårt. Den ska vara tydlig så därför är det bra om man skriver ner den på ett papper man har med sig (och lägger t ex i plånboken) eller skriver direkt i anteckningsfunktionen i sin telefon. Föräldrar eller de man bor med behöver vara införstådda med och känna till planen.
I planen ska det stå vilka olika saker man kan prova för att lugna sig. Exempelvis, prata med mamma/pappa, kolla på en teveserie tillsammans, ta ett bad, spela tevespel. Det är viktigt att inte känna sig ensam när man mår som sämst, utan låta andra veta hur det är. Om det går att klara situationen hemma brukar det kunna kännas skönt, men ibland kan det kännas nödvändigt att ringa till BUP och rådgöra. Ofta kan det vänta till dagen efter, eller till den tid man har inbokad hos sin behandlare, ibland kan man behöva göra det akut. Det är bra att göra upp den här krisplanen tillsammans med sin behandlare, då kan man också prata om i vilka situationer det kan tänkas vara bra att göra på det ena eller andra sättet.
I planen ska det stå viktiga telefonnummer som man kan tänkas behöva. Till den BUP-mottagning som man går på (om man går på någon), och till BUP:s akutenhet om det är kväll eller helg. Det går att kolla här på bup.se var de olika mottagningarna ligger och deras kontaktuppgifter.
Tanken är att en krisplan både ska lindra i svåra stunder, inge hopp och visa på att det finns saker att göra när det är som jobbigast. Sedan är det ju förstås ovärdeligt att det sker andra saker parallellt så att man får hjälp att komma ur allt det jobbiga på lite längre sikt, men krisplanen är viktig just i stunden. Ta hand om dig!