Börjar likna anorexi
Hej jag har jätte mycket problem med maten och det börjar likna anorexi. Det går inte att äta för att så fort jag ska göra det tänker jag på hur tjock jag kommer bli och hur jag inte kommer kunna nå mina mål. Det har inte varit såhär jobbigt förut jag har hela tiden kunnat äta men nu går det inte. Jag vill inte söka vård för då kommer jag få träningsförbud, hur kan jag ta mig ur det här själv?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mail där du så insiktsfullt beskriver vilket dilemma du lever i. Du har börjat få det riktigt jobbigt  med maten och jag förstår att du känner att du egentligen behöver hjälp med det, men du då samtidigt är rädd för att du inte ska få träna längre som du vill.
Det stämmer, att om man är ordentligt underviktig, så kan man inte träna, eftersom det riskerar att skada kroppen ytterligare. Samtidigt är det ju så att om du tidigt söker hjälp, så har du troligen inte hunnit gå ned i vikt alltför mycket och då kanske du kan fortsätta att träna åtminstone till en del.
Jag tror tyvärr, att det kan bli svårt för dig att ta dig ur det här själv. Du skriver att du har svårt att äta nu och dina jobbiga tankar finns där hela tiden om du lyckas äta. Så kämpigt ska du inte behöva ha det! Det finns hjälp att få så att du ska kunna slippa kämpa så mycket med ätandet och tankarna kring det. All den energi som nu går till matproblemen kan du då ägna åt annat i stället.
Jag tycker att du har allt att vinna på att söka stöd och hjälp med en gång. Jag kan inte lova dig att du då får träna fullt ut, men jag kan lova att det går mycket snabbare att bli bra från problemen om du söker tidigt än om du väntar länge med att söka hjälp och att du därmed kan komma igång snabbare med träningen igen.
Du kommer att behöva stöd hemma också så försök att prata med dina föräldrar, om du inte gjort det. Du kan sedan be någon av dem att ringa närmaste BUP-mottagning för att söka tid där. Det finns hjälp att få och den är du värd! Du har också möjlighet att själv söka upp skolsköterskan på din skola och berätta hur du har det eller att söka dig till närmaste Ungdomsmottagning.
Var rädd om dig!