Vi är oroliga för mamma
Hej! jag är en just nu mycket orolig tjej på 14 år. Det är så att jag och min storasyster märkt att vår mamma har bulimi. Vi hör henne kräkas efter varje måltid. Hon hätsäter ofta och skippar någon måltid efter hon vräkt i sig och sedan spytt upp det. Hursomhelst är jag och syrran väldigt oroliga, eftersom att det är väll väldigt farligt? Jag känner liksom att vi borde berätta för vår pappa som inte vet, men jag vågar typ inte. Jag vet inte vad jag ska göra, så vore tacksam för svar! (Detta har pågått ganska länge)
orolig

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att ni är oroliga för mamma och vill hjälpa henne. Det du beskriver är inte livshotande men det är absolut inte bra att hetsäta och sedan kräkas. Det är svårt att hjälpa sina föräldrar själv - det ansvaret måste någon vuxen ta.
Precis som du redan tänker så behöver du och din syster berätta för någon annan vuxen som kan hjälpa mamma.
Om det är svårt att berätta för pappa så kanske det finns någon annan nära vän till familjen eller släkting som ni skulle kunna prata med?
Om det känns omöjligt så är en annan möjlighet att prata med skolsköterska eller skolkurator om hur ni skulle kunna göra. Jag lägger till info om hjälp på nätet.
Det är bra att du och din storasyster kan prata med varandra och dela oron. Tillsammans kan ni ge någon vuxen möjlighet att hjälpa mamma.
Hoppas att något av alternativen känns möjligt, det finns bra hjälp att få.