Jag måste ta hand om mina små syskon
vad ska jag göra om ens mamma å hennes kille dricker vardagligen, som ofta kan leda till bråk och eftersom att jag ä älsta barnet som bor hemma så måste jag ta hand om mina små syskon som är 5 och 7 år som är livrädda vad kan jag göra?
puff

BUP svarar:
Hej!
Du har en familjesituation som inte på något sätt är bra för dig eller för dina syskon. Det är omöjligt för dig att ta hela ansvaret på dig och det är lika omöjligt för dig att på egen hand uppnå en förändring.
När föräldrarna sviktar eller till och med sviker i omsorgen om barnen måste barnen få hjälp av andra vuxna. Du och dina syskon får inte lämnas ensamma i denna svåra situation.
Mitt första förslag är att du snarast går till skolkuratorn eller skolsköterskan och berättar hur det ligger till hemma. De kan sedan hjälpa dig att eventuellt gå vidare till socialtjänsten om ni tillsammans kommer fram till att det behövs.
Om du har kontakt med din pappa kan han kanske ta tag i frågan.
Du kan också ta kontakt med olika andra hjälporganisationer som du kan hitta på nätet. Dessa är: bris.se och kollpasoc.se
Du och dina syskon som alla andra barn har rätt till att växa upp i en miljö där ni kan utvecklas på ett bra sätt.
Vänta inte med att ta hjälp.!