Försöker verkligen förklara
Hej
Alla säger alltid att om man fortsätter kämpa så kommer allt bli bättre och bättre, men jag har kämpat i 6år nu och inget har blivit bättre snarare sämre!
Varför ska jag då fortsätta kämpa om det bara blir sämre. Alla säger att dom ska hjälpa mig men inget ändras eller blir bättre.
Jag var på bup akuten för några veckor sen för att mina föräldrar fick reda på att jag ville ta mitt liv och sen har jag fått en kontakt person som jag träffat 3 gånger. Men det stör mig är att han sa första gången att jag är djupt deprimerad och att man måste "gräva" i mina problem för att kunna lösa allt och att det skulle ta LåNG tid att fixa men senast sa han att jag kanske inte skulle behöva komma tillbaka.
Jag försöker verkligen förklara för honom hur dåligt jag mår och att jag verkligen inte vill leva mer. Men det verkar som att han inte förstår.
Inget blir bättre, det ända dom gjort hittills är att få mig att börja göra upp planer för mitt självmord och ge mig sömntabletter.
Varför ska jag igentligen leva?
Varför vill ingen hjälpa mig?
Varför förstår ingen vad jag går igenom?
:(

BUP svarar:
Hej!
Ja, det är svårt att förstå hur det går ihop när du både får höra att du behöver långvarig hjälp och att ni ska avsluta.
Är det på BUP- Akuten du haft de här tre samtalen eller på en öppenvårdsmottagning? Jag frågar för att det ibland är så att man får några krissamtal på akuten och att man sedan hänvisas till en fortsatt kontakt hos en behandlare på den vanliga mottagning som finns där man bor.
Det skulle vara ett sätt att förstå att han du träffat pratat om att du kanske inte behöver komma tillbaka.
Det låter viktigt att du får till en fortsatt kontakt utifrån att du fortsatt har de här självdestruktiva tankarna och inte mår bra. Antingen om det finns möjlighet hos den behandlare du gått de där tre samtalen hos, eller hos någon annan.                                                                                                                                                                            Kan dina föräldrar stötta dig i hur du ska få till en fortsatt kontakt? Kan de prata med den behandlare du träffat om de frågetecken du har kring hur du ska kunna få fortsatt hjälp? Behandlaren behöver förklara lite mer om hur han tänkt.
Kanske kan du visa honom detta brev där du ju skrivit ner de frågor du har? Dina frågor är viktiga och det är klart att det skapar en stor stress hos dig när du inte vet hur det kommer att bli.
Ibland kan det kännas hopplöst när ingen verkar förstå. Risken är att man då slutar att försöka, när det som egentligen kan hjälpa är att försöka mer. Att berätta om hur man tänker och känner, att försöka förklara, att kommunicera är det enda sättet.
Det kan vara mycket tufft i perioder, men betyder inte att det alltid kommer att vara det. Ibland når man trots upprepade försök ändå inte fram. Då får man prova på något nytt sätt (kanske genom att skriva ner hur man tänkt) eller genom att prata med någon ny person.
Känner du till Tjejzonen? Det är en stödverksamhet för tjejer på nätet. Där kan man få uttrycka sig och få stöd via ett chattforum. Det kan verkligen vara något att prova när det känns som att ingen förstår.
Det finns alltid nya vägar så ge inte upp!