Söka hjälp för självmordstankar på BUP?
Hej! Jag undrar vad som händer om man skulle gå till en BUP mottagning och säga att man är rädd för sig själv för man bara har självmordstankar hela tiden och vet att man är kapabel till att göra något dumt? Blir man inlagd eller vad gör de på BUP? Och går man till dem i receptionen isåfall?
Och vad händer om man skulle bli inlagd?
Mvh A
A

BUP svarar:
Hej!
Det är rätt så vanligt att ungdomar ringer till BUP för att de plågas av självmordstankar. Man blir kallad på ett första möte som du kan läsa mer om i de skrifter jag lägger till nedan.
Om en inläggning behövs eller inte, avgörs i samtalet med dig där ni går genom hur mycket stöd och uppbackning du kan få i din omgivning. Det finns alltså inget generellt svar på din fråga. Men jag kan säga så mycket att det inte är inläggning man i första hand tar till. Man försöker hitta och aktivera alla goda krafter som finns runtomkring ungdomen och självklart arbetar man med de svårigheter som ligger bakom självmordstankarna.
Jag rekommenderar att du kontaktar den BUP- mottagning du geografiskt tillhör. Antingen på egen hand eller med hjälp av dina föräldrar. I din ålder kan man ringa själv.
Ett alternativ kan vara att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun.
Viss hjälp finns också på nätet, till exempel tjejzonen.se eller självmordslinjen.
Var inte ensam med dina dystra tankar. Det finns hjälp att få.