Nära att berätta
Hej, jag har självmordstankar och orkar inte mer. Jag har varit nära på att berätta för min mamma men jag vill inte för då skulle hon kanske trott att det är hennes fel fast det inte är det.
Jag behöver verkligen få hjälp av någon och det känns som att jag borde ta antidepressiva tabletter men jag behöver också någon jag kan prata med.
Z

BUP svarar:
Hej!
Jag tror att många kan känna igen sig i det där att nästan berätta, men hur svårt det kan kännas att ta steget och faktiskt göra det.
Det låter som att du verkligen vill berätta för din mamma om hur du mår, men att oro för hur det ska bli för henne hindrar dig. Den oron skapar en dålig cirkel eftersom om du håller dina bekymmer för dig själv, så får du inte någon hjälp att hitta lösningar, vilket gör att du riskerar att må sämre. Det är viktigt att våga prata, att vara ensam med hur man känner är för läskigt.
Föräldrar behöver vara delaktiga, lyssna och försöka hjälpa. Det är deras ansvar och ligger i rollen som förälder. Det föräldrar inte kan hjälpa till med kan de få hjälp med.
Kanske kan du säga till din mamma just det du skriver: att du inte mår bra, att du vill ha hjälp och att du inte vill att hon ska tänka att det är hennes fel. På så sätt får hon chansen att vara med och hjälpa dig till att må bättre.
Hon kan hjälpa dig att ta kontakt med BUP, boka tid och följa med dit. På BUP kan även föräldrar få stöd med hur de kan göra när deras barn mår dåligt. Tillsammans kan man prata om det som känns svårt. Det viktiga är att du inte fortsätter att bära allt inom dig. Det hjälper att prata.
Även om du mår dåligt nu, betyder inte det att det alltid kommer att kännas likadant – det finns hjälp att få. Vi på BUP har träffat många ungdomar och deras familjer och har stor vana av att leda samtal som kan ge nya perspektiv och tankar i en  svår situation.
Om du vill prata mer med någon om hur du kan göra när du berättar för din mamma så kan du ringa till Bris. Där arbetar kuratorer som är vana att stötta unga i alla möjliga olika situationer.
Och du, vänta inte utan ta chansen att få till en positiv förändring så snart som möjligt. Samla mod och bara gör det!