Kan det bero på sexuella övergrepp?
Hej hej. Jag har en lite konstig fråga, väldigt pinsam, men jag vet ingen annan att fråga som inte kommer döma mig fett hårt. Det är så att jag gillar inte sex och vill inte ha sex, men jag onanerar och då tänker jag på sex och läser om det. Jag kan läsa om ganska hemska saker, typ våldtäkter och vuxna som har sex med typ 12/13-åringar, men ibland vanliga saker också. När jag börjar onanera är jag inte kåt, jag vet inte varför jag gör det, men efter ett tag blir jag kåt. Ibland känns det lite som att jag blir kåt för att jag blir rädd, alltså när jag läser om de här sakerna så kan jag typ få ångest, som en klump i bröstet, och då blir jag kåt? Är det här, både att jag onanerar till hemska saker och att jag blir kåt när jag blir rädd, JÄTTEkonstigt eller helt normalt? Och om det inte är normalt så kan det bero på att jag har varit utsatt för sexuella övergrepp? Det känns som att jag tyckte om dom "sexuella övergreppen" för att jag onanerar till liknande saker, men det gjorde jag verkligen inte.
wtf

BUP svarar:
Hej!
Först vill jag säga att det här verkligen inte är något som någon på BUP skulle döma dig för.
Du skriver att du inte gillar och inte vill ha sex och att du varit utsatt för sexuella övergrepp. När du sedan onanerar så fantiserar du om övergrepp och känner en blandning av rädsla och kåthet.
Att säga vad som är "normala" fantasier när man onanerar är jättesvårt, det är ju just sexuella fantasier och innebär att man kan fantisera om just "förbjudna" saker, saker man kanske inte skulle vilja vara med om i verkligheten.
Däremot så tänker jag att övergreppen kan ha medfört att du undviker sex och du ibland kan känna lustkänslor när det är blandat med rädsla. Det kan också, på din beskrivning, vara så att du på något sätt upprepar känslan du upplevde under övergrepp du blivit utsatt för.
Inte för att du tyckte om det, utan för att du inte fått någon hjälp med att tänka runt vad som hände och hur det påverkade dig. Du behöver prata med någon om vad du varit med om. Du kan få hjälp att reda i känslor och tankar och kanske förstå dig själv bättre.
Att prata om övergrepp kan kännas smärtsamt och svårt. Man måste inte berätta allt på en gång, det bestämmer du. Kanske känns det rätt att berätta mycket direkt eller så räcker det med att säga något om att du har traumatiska erfarenheter.
Jag tycker du ska unna dig att prata med någon istället för att du ska behöva att fundera över och oroa dig för att du skulle vara konstig på något sätt.
Du kan söka till närmaste Ungdomsmottagning. De är vana att prata med ungdomar om svåra saker.