Vill bara somna och aldrig vakna mer
Hej jag är en 14 årig tjej som är deprimerad. Jag är så sjukt himla less. Jag är less till att vakna mitt i natten med panik över att jag fortfarande är kvar. Jag är less över att gå till skolan och låtsas som att allt är bra. Jag är less på att bli äcklad varje gång jag tittar mig i spegeln. Jag är less på att vakna av mardrömmar dränkt i svett å inte kunna andas. Jag vill inte vara kvar. Jag vill bara somna och aldrig vakna igen. Jag är less på att svälta mig själv och sedan när jag väl äter får jag grov ångest. Jag vill avsluta allt här och nu. Jag vet inte hur jag ska stå ut en enda dag till.
A

BUP svarar:
Hej A!
Tack för ditt mail! Vad bra att du skriver hit till oss när du har det så förfärligt tufft!
Jag är övertygad om att du behöver hjälp utifrån för att komma vidare och må bättre -och sådan hjälp finns. Så tungt ska du absolut inte behöva ha det!
Det är trots allt något bra i att du är less på att svälta dig själv, eftersom det inte är någon lösning utan tvärtom skapar många nya problem. När man svälter kroppen så svarar den ofta med att vilja äta extra mycket då den väl får tillgång till föda. Och det är ju något som lätt skapar ångest.
En väg för att börja må bättre är därför att du försöker äta normalt och dessutom jämnt fördelat under dagen. Då kan du hålla jämn blodsockernivå och därigenom få energi under hela dagen. Jag förstår mycket väl att allt det här är jättesvårt för dig att göra, eftersom du är så oerhört missnöjd över hur du ser ut och antagligen är hur rädd som helst att gå upp i vikt. Annars skulle du ju inte utsätta dig för svälten.
Du berättar tydligt och målande i ditt brev hur tungt och slitigt du har det och jag tycker absolut att du ska försöka få hjälp och stöd på BUP. Där är de vana att träffa ungdomar som har det kämpigt på liknande sätt och där kan du få bra hjälp.
Du behöver då prata med dina föräldrar om varför du vill ha den hjälpen och söka dig till BUP tillsammans med dom.
Du har också möjlighet att söka hjälp på Ungdomsmottagningen och dit kan du söka dig själv utan dina föräldrar.
Du behöver inte lida av så mycket ångest och mardrömmar eller plågas av självsvält, eftersom det finns bra hjälp att få! Jag hoppas verkligen att du med en gång kan få den hjälp som du så väl behöver, för det är du värd!
Ta väl hand om dig!