Varje dag funderar jag på självmord
Hej, jag försökte nyligen ta mitt liv och blev skickad till er. Jag sa att jag bland annat inte hade självmordstankar längre etc och fick åka hem men sanningen är att jag är så trött på allting och jag vet inte vad jag ska göra. Varje dag funderar jag på självmord och ingen i vården verkar bry sig särkilt mycket de bara ger mig medicin som inte hjälper, jag har inte blivit kontaktad av er igen efter det andra samtalet jag hade och jag mår sämre varje dag. Orkar knappt röra på mig, vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Bra att du skriver när du blir osäker på hur du ska göra.
Du ska naturligtvis ta kontakt med BUP igen och få en ny tid och berätta som det är.
Om man som du nyligen försökt ta sitt liv, då är det verkligen allvarligt. Kanske tänkte du att de borde förstå att du fortfarande mår så dåligt?
Men du ska inte räkna med att andra kommer förstå att du har självmordstankar om du inte berättar – speciellt inte i början av en kontakt när man inte alls känner varandra. Då måste du berätta för att bli förstådd.
Har du funderat på vad det var som fick dig att inte berätta hur du egentligen mår? Det är naturligtvis inte helt lätt att börja berätta om sådana tankar och känslor för en person man inte känner.
Du skriver att ingen i vården verkar bry sig. De ger dig bara medicin som inte hjälper. Kanske kändes det så också när du inte berättade? Varför ska man då berätta?
Men det kan också varit på annat sätt.
Kanske bara svårt att börja berätta hur svårt det verkligen är för dig just nu.
Så nu tycker jag att du ska ta och ringa BUP igen och berätta att du behöver en ny tid snarast för du har allvarliga självmordstankar. Du ska också berätta att du mår allt sämre och att din medicinering inte hjälper.
Så vänta inte på BUP utan ring själv!