Har ingen lust med någonting
Hej! Jag är en tjej på 15 år. Jag har diagnosen adhd och medicinerar "mot" detta (40 mg ritalin/dag). För ungefär 3-4 månader sen skrev min läkare ut Fluoxetin till mig, som jag skulle ta pga min panikångest och kraftigt utvecklade sociala fobi. Eftersom vi hade tänkt starta kbt så snabbt som möljigt behövde jag trappa upp 10 mg i veckan i tre veckor ( så tredje veckan var jag uppe i 30mg). Jag fick då svåra biverkningar, satt mest och gungade eller låg inne på mitt rum, ville inte göra något, ville inte äta, inte sova, kände mig helt tom helt enkelt... Dessutom hade jag börjat rasa ner i vikt. Min läkare sa då att det var pågrund av ritalinet, men det vet jag ju att det inte är eftersom jag tagit det två år nu och inte gått ner något. Han sa iallafall att jag kunde sänka dosen med 10mg till 20mg om dan istället. Nu har jag tagit det ganska länge. Jag har känt sorg, men har inte kunnat gråta, som om något blockerar mina känslor. Jag blir inte lika glad heller. Känner mig helt enkelt bara tom. Ingen ångest. Har gått ner nu från 63 kg till 56kg. Jag har heller inte kunnat plugga någonting. Känner mig värdelös. De säger att det tar ett tag innan kroppen vänjer sig, men hur lång tid ska det behöva ta? Känns som att klockan har stannat i mitt huvud, och jag ser när allt passerar. Vad ska jag göra?
jag har ingen lust med någonting,
inte sjunga, inte spela spel, inte kolla på film, inte prata. Blir irriterad lätt. Känner mig LAT!
Tom bara

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mail! Så tydligt och målande du beskriver hur du känner dig nu! Jag förstår verkligen vilken kämpig situation du lever i, när du inte kan vara glad och inte har någon energi till någonting.
Du ställer en väldigt klok fråga då du undrar hur lång tid kroppen måste ha på sig för att den ska vänja sig vid den nya medicinen och medicindosen.
Jag kan av flera skäl inte besvara frågan här på BUP.se, men jag tycker absolut att du ska prata med din doktor om det och be att få ett klart svar.
Jag tycker också att du väldigt tydligt ska berätta för din doktor hur du mår, precis lika tydligt och levande som du gjort i brevet hit. Det är viktigt att doktorn förstår precis hur du har det och också precis vad du undrar över.
Tänk på att din doktor finns där för att hjälpa dig och att du har rätt att få svar på alla dina frågor! Det är ju självklart att du har en massa undringar och oro, när du mår så dåligt som du gör av medicinförändringarna.
Lägg nu inte skulden på dig själv genom att att du förklara allt med att du är lat!
Det är så tydligt att du mår riktigt dåligt nu och du behöver i stället ett svar från doktorn om när du kommer att må bättre.
När man är så ung som du är, kan det kännas svårt att orka stå på sig själv och kräva svar från sin doktor.
Om det är så för dig, så ta med dig dina föräldrar i det samtalet eller någon annan vuxen som du har förtroende för.
Hoppas du kommer att må bra snart! Ta väl hand om dig!