Kan inte komma på någonting som får mig att vilja leva
Jag vill inte göra någonting. Jag orkar inte (!) göra någonting. Kan inte komma på någonting som får mig att vilja leva.
Jag vet att jag behöver hjälp.  Men jag har ingen ork. Jag kan inte se hur allting kommer kunna bli bättre.
Detta är nu ingen fråga, men jag har ingen fråga att ställa. Jag mår bara dåligt...
Maria

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du verkar väldigt nedstämd och deprimerad.
Du skriver att du inte kan komma på något som får dig att vilja leva. Det är som all din livslust har försvunnit. Du vet att du behöver hjälp, men det verkar som något hindrar dig. Kanske är det som du skriver att du inte kan se hur allting skulle kunna bli bättre och att det därför känns meningslöst att söka hjälp?
Men du ska söka hjälp ändå, även om du inte tror du kan bli bättre! Även om du skulle tro att ingen kommer att förstå och hjälpa dig. Eller att du inte är värd att må bra igen. Du kan ha många negativa tankar och dem ska du inte bry dig om nu, utan du ska söka hjälp omedelbart.
Det viktiga nu är att du tar kontakt med en psykiatrisk mottagning för vuxna. Eftersom du fyllt 18 år är det inte BUP längre.
När man mår så dåligt som du gör kan man gå till en mottagning akut, när som helst och söka hjälp. Du kan få bra hjälp både i form av samtal och medicinering. Det brukar fungera efter ett tag och du kommer att se och uppleva ditt liv helt annorlunda!
Så bry dig inte om alla dina negativa tankar och känslor nu, utan sök hjälp så snart du kan.
Om du har självmordstankar kan du ringa Mind-självmordslinjen och prata mer med dem om ditt liv nu.
Ta hand om dig!