Hur kan jag bli motiverad att plugga?
hej jag är 15 år gammal och går i 9:an. Har haft det jätte jobbigt de senaste 4, 5 åren. Jag och min familj fastnade i vårat hemland i nästan 2 år pga politik och sånt så jag missade ganska mycket. Mitt ordförråd ökades inte direkt då jag pratade mitt modersmål de här 2 åren men det är inte poängen. Jag har inte bra betyg i skolan och jag har haft MYCKET närvaro. Jag får skuldkänslor när jag inte går till skolan men det är bara skönt att stanna hemma. Jag pluggar inte fastän jag vill plugga. Snart kommer säkert skolan kontakta socialen för att jag har så mycket frånvaro. Mycket har hänt i mitt liv och det är ett mirakel att kah förtfarande kan stå på mina egna ben. Blev t ex tafsad på (utanför kläderna) av min kusins make i några månader därför hatar jag många män/killar. Gillar inte att ha tajta byxor ibland då det känns som om killarna stirrar på min rumpa. Vad ska jag göra? Ofta när jag vaknar på en skoldag och har ätit frukost o gjort mig iordning så är det något som stoppar mig vid dörren. Känner mig ensam helt plötsligt och är så mycket efter i skolan så jag stannar hemma istället fastän det är det dåligaste valet. Hade 142,5 poäng i december så jag tror inte att jag kommer komma in på gymnasiet jag gillar. Snälla hjälp mig. Hur kan jag bli motiverad att plugga? Att gå till skolan? Bor med mamma och hon gör sitt bästa men det här är ju skitjobbigt för henne oxå. Hjälp
:(
jag vet inte

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mail! Så tufft du haft det länge nu! Du berättar att du kommer från ett annat land och jag uppfattar det som att du sedan haft svårigheter med språket i skolan. Du skriver också att du skulle vilja plugga fast du gör det inte.
Du berättar att du håller på att misslyckas i skolan eftersom du inte orkar gå dit och du orkar inte gå dit eftersom du redan är så mycket efter i skolan. Och på så sätt kommer du ännu mer efter i skolan. Så tröttsamt det låter! Dessutom låter det som om du kämpar så ensam!
Jag är övertygad om att du behöver hjälp för att komma tillrätta med hela situationen. Du kanske behöver extra stöd i undervisningen eller anpassad studiegång på något sätt. Jag tycker du genast ska söka upp skolkuratorn på din skola och berätta precis hus svårt du upplever hela situationen med skolan och oron inför gymnasiet.
Det låter också som att du skulle behöva bearbeta det du varit med om på grund av din släktings tafsande på dig. Det påverkar dig mycket i förhållande till killar och du skriver att det är ett mirakel att du kan stå på benen. Det är vanligt att den typen av upplevelser gör den som varit utsatt nedstämd och deprimerad. Sådana upplevelser kan också påverka skolarbetet oerhört mycket och göra det svårt för dig att orka med och koncentrera dig på skolarbetet.
Det är viktigt att du vet att det din kusins make gjort mot dig är helt fel. Du har däremot inte gjort något som helst fel utan du har helt och hållet varit utsatt av honom. Jag tycker att också att det är viktigt att du berättar för skolkuratorn om allt detta, eftersom det påverkar dig mycket och eftersom det också kan påverka skolarbetet mycket.
Du har även möjlighet att på egen hand söka hjälp på närmaste Ungdomsmottagning. På nätet kan du få stöd genom att chatta med Tjejzonen, eller Tjejjouren.
Det finns hjälp att få så tveka inte att söka upp den. Du är vär att få den hjälpen!
Var rädd om dig!