Psykiskt utmattad helt enkelt
Hej BUP! Ville bara börja med att säga att jag är så glad att ni finns, ni har hjälpt flera av mina vänner något otroligt och jag är så tacksam! Nu ska även jag se om jag kan få lite hjälp.
Jag har de senaste åren haft det tufft i livet och för ungefär ett år sen bestämde jag mig för att livet inte var något för mig. Jag var framme vid självmord, dock ringde en nära vän polisen och stoppade mig samma dag, då vände jag och började må bättre igen. Dock känns det fortfarande som att jag inte har återhämtat mig helt. Jag har problem med att:
-Jag känner mig ointresserad och omotiverad att göra saker som jag tidigare hade motivation till (t.ex plugg, åka upp och träna hästen - vilket är min passion i livet, gå promenader osv.)
-Jag är oftast go och glad under dagarna , men varje kväll känner jag mig nedstämd/frustrerad/nere - helt utan anledning
-Känner mig lättretlig och små saker kan vända dagen totalt för mig (från toppen humör till riktigt nedstämd p.g.a småsaker, men även tvärt om!)
-Känner mig riktigt trött och hängig hela tiden, oavsett hur mycket/lite jag sover. Det är påfrestande att inte må bra...
-Jag har det senaste fått riktigt svårt att koncentrera mig i skolan, vilket jag tycker är så synd för jag satsar på att bli ingenjör och vill verkligen ligga i med skolan
Jag känner själv att allt detta hänger ihop, jag är psykiskt utmattad helt enkelt... Skulle nästan säga deprimerad. Det kan vara så att det är tonåren som spökar med mig och att hormonerna är crazy, men något måste finnas att göra - för det är så utmattande att aldrig må riktigt, riktigt toppen.
Så min fråga är egentligen: Kan det vara så att detta är en depression? Isåfall, vad finns det för typ av hjälp/medicinering? Om inte depression, vad ska jag kalla det och hur ska jag göra för att hitta livsglädjen igen?
PS. Tack för allt ni gör på BUP, ni rockar!
Deprimerad tjej, eller?

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Roligt att höra att dina vänner fått hjälp och tack för ditt beröm!
Jag tycker du skriver om dina problem väldigt nyanserat och fint. Du beskriver dig själv som psykiskt utmattad. Jag tror du har rätt i att du inte riktigt än har återhämtat dig från att varit väldigt nära att ta ditt liv.
Om man mår så dåligt brukar det finnas många saker att prata om men man brukar också behöva stöd och hjälp under en längre tid. När jag läser ditt brev undrar jag om du fick någon hjälp i samband med att du nästan tog ditt liv? Det var inte så länge sedan. Det brukar man få, men du skriver inget om det - så kanske inte?
Det är inte konstigt om du känner dig psykiskt utmattad efter ha mått så dåligt tidigare. Så jag tycker att det är väldigt bra att du nu skriver och undrar hur du ska göra. Jag tycker absolut att du nu ska söka hjälp och få någon att prata med om alla de problem du tar upp.
Du undrar om det kan vara en depression. Nu är det så att vi aldrig varken kan eller får göra sådana bedömningar här utifrån information vi får i ett brev. Du behöver ta kontakt med en mottagning som kan göra dessa bedömningar och sedan ge dig rätt hjälp. Ibland samtal, ibland medicin och ofta båda samtidigt.
Så var inte rädd att söka hjälp för dina besvär nu. Jag tycker att du kan ta kontakt med BUP i första hand. Där kan du få hjälp med det du beskriver.
Lycka till!