Ska jag berätta?
Hej
Jag har nyss fått en kontaktperson på BUP.  Jag har berättat att jag är deprimerad har självmordstankar men jag har även haft ett självskade beteende tidigare som jag inte berättat om.
Ska jag berätta det för honom? Vad händer om jag inte berättar?
Och om vi säger att jag berättar, kommer han berätta det för mina föräldrar? Eller kan jag be honom att inte berätta?
För jag känner att det kanske kan vara bra att berätta om jag skulle vilja börja igen, men jag vill verkligen INTE att mina föräldrar ska få reda på det, för dom skulle bli jätte arga.
Tacksam för svar!

BUP svarar:
Hej!
Förstår att det kan vara svårt att berätta om allt man tänker på, gjort eller varit med om, när ni så nyligen börjat träffas. Jag tänker att det ändå är bra att berätta så fort du känner att du kan. Helt enkelt för att det är lättare för er att förstå varann (och lättare för honom att kunna hjälpa dig) om han vet vad du kämpar med. Men ibland måste det få ta tid att känna att man litar på och vill berätta.
Fast, om jag förstår dig rätt så tänker du redan att det bästa vore att berätta, men är rädd att det ska komma fram till dina föräldrar. Det är svårt att säga exakt hur han skulle göra, du har ju lyckats sluta och skadar inte dig själv längre vilket är starkt gjort.
Å andra sidan kanske du skulle behöva även dina föräldrars stöd och förståelse för hur ledsen du har varit och fortfarande är. Nu känner inte jag dina föräldrar och vet inte hur de kan reagera och ifall de kan stödja dig. Du skriver att de kommer att bli jättearga och ibland kan ju föräldrar bli det. Ibland kan de bli arga först för att de blir rädda och oroliga och sen förstå på ett helt annat sätt när de fått tänka efter, men det kan vara så olika.
Tänker att det också är viktigt att kunna prata om detta med den du träffar. Du kan säga att du är orolig för vilka konsekvenser det kan få om han berättar för dina föräldrar. Han kommer ju inte att berätta för dina föräldrar innan ni tillsammans pratat om när/om/hur det skulle gå till att göra det.
Tillsammans med honom skulle du kunna diskutera hur ni i så fall skulle kunna prata med dina föräldrar. Han skulle ju kunna hjälpa dig att få dina föräldrar att förstå mer om till exempel  varför man skadar sig.
Jag förstår att det här inte är ett helt glasklart svar på vad som kommer att hända, men hoppas att du ändå fått lite mer klarhet. Du verkar vara en både modig och tänkande person.