Vad ska man göra när allt känns hopplöst?
Vad ska man göra när allt känns hopplöst? När man har mått mer eller mindre dåligt så länge man kan minnas?
Jag vill inte finnas, samtidigt som jag inte vill ta mitt liv...
Linnéa

BUP svarar:
Hej!
Om man som du säger att du inte vill finnas, då måste du söka hjälp.
Du måste få någon att prata med, inte bara en, två gånger utan flera. Det finns inget råd att ge annat än att gå och träffa någon. Samtal verkar kanske som ett tråkigt svar som vi ofta ger. Men ett samtal blir ”ditt” samtal. Ett alldeles eget och speciellt samtal utifrån vad du vill prata om.
Ofta när man går länge och mår dåligt så förlorar man också hoppet om att det kan bli bättre. Man ser inga vägar ut. Det finns hinder överallt. Då är det bra att prata med någon annan. Konstigt nog öppnas nya vägar.
Nya sätt att tänka kommer fram. Hur går det till? Det kan jag inte svara på men det händer oss alla hela tiden.
Ibland kan också medicinering hjälpa till i processen att må bättre och tänka annorlunda om sig själv och livet. Så jag tycker absolut du ska söka hjälp, i första hand BUP.
Du kan också få hjälp på en ungdomsmottagning eller på en vårdcentral. Beroende på var du bor har vårdcentralerna mer eller mindre möjlighet att behandla psykiska problem.
Det är bra att du skriver hit. Ibland när man mått dåligt länge kan det nästan börja kännas normalt. Men det är det inte. Bra att du fortfarande förstår att du faktiskt kan må mycket bättre, även om du inte längre minns hur det är att må bra.