Hur berättar jag för mina föräldrar att jag mår dåligt
Hej, jag har känt mig väldigt nere och deppig de senaste kanske 4-6 månaderna och jag tror att jag är deprimerad. Jag känner nu att jag behöver hjälp men även att jag kanske borde berätta för mina föräldrar. Men jag  vet inte hur jag ska berätta det för mina föräldrar. Har ni några tips eller grejer man kan tänka på? Jag är rädd att dom ska bli arga på något sätt eller inte tro mig. Så hur ska jag göra? Borde jag kontakta typ UMO eller skolkuratorn först innan jag berättar för mina föräldrar?
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Tack för ditt mail! Du tar upp en fråga som väldigt ofta är aktuell i de svar vi ger här på BUP.se.
Vi försöker ofta uppmuntra ungdomarna att berätta för sina föräldrar, men vi förstår att det av olika skäl kan vara jättesvårt och ibland kanske inte ens möjligt.
Jag har träffat väldigt många familjer på BUP och min erfarenhet är att de allra flesta föräldrar verkligen vill veta hur deras barn mår och även om de själva mår dåligt och känner sig trötta så vill de försöka stötta sina barn.
Många föräldrar har förstått att deras barn inte mår så bra och kan känna sig lättade över att barnen själva börjar berätta om det. Andra föräldrar har inte förstått något innan och kan då åtminstone till en början bli förskräckta och oroliga, men kan sedan samla ihop sig och ge hjälp och stöd.
Om det går, så tycker jag att du ska försöka berätta själv för dina föräldrar. Var gärna väldigt tydlig då du berättar om hur du mår och om dina tankar om varför du behöver hjälp.
Ett sätt att starta ett sådant samtal kan vara att visa det brev du skrivit hit. I brevet är du tydlig med att du mår dåligt och känner att du behöver hjälp. Ni kan sedan fortsätta att prata om brevets innehåll.
Om du tycker att du behöver mer hjälp att komma igång att berätta för dina föräldrar, så kan du självklart be skolkuratorn om hjälp också.
Hen kan antingen träffa dig själv och prata om hur du prata med dina föräldrar eller också träffa dig och dina föräldrar tillsammans för att direkt hjälpa dig att komma igång att berätta.
Lycka till!