Vågar inte vända mig till BUP
Hej! Jag har känt att jag mått väldigt dåligt den senaste tiden. Det går från att jag äter hela tiden och aldrig blir mätt till att jag gråter så mycket att jag inte alls kan äta och bara mår illa. Jag har ingen kontakt med min pappa pga olika anledningar men han har fortfarande vårdnaden om mig. Jag går hos ungdomsmottagning eller vad det heter men jag känner att jag kan behöva tabletter och därför vill jag vända mig till bup och kolla vilken diagnos jag har. Jag vågar inte vända mig till er eftersom att ni måste berätta för min pappa att jag går där då.. Om jag skulle gå där skulle min pappa vända det till att jag hade ADD eller ADHD även om jag inte har det så att ni tror att det är något fel på mig och inte honom. Jag vet inte vart jag ska vända mig och jag mår bara sämre och sämre, kan knappt sova för att jag gråter hela tiden. Jag har ingen ork för skolan och ungdomsmottagning säger att jag har panikångest men att de inte kan sätta en riktig diagnos på det andra. Skulle jag berätta för någon vad han har gjort skulle tyvärr ingen tro mig eftersom att min pappa är väldigt duktig på att prata och övertala och ljuga. Kan jag fortfarande vända mig till er utan att ni kontaktar min pappa? Eller måste mamma söka om egen vårdnad? Förlåt för en lång fråga xD
-anonym
?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mail! Så förfärligt tufft du har det!  Du undrar nu om din pappa behöver få veta, om du söker kontakt med BUP. Om det är så, att dina föräldrar har gemensam vårdnad om dig så innebär det att du och din mamma kan inleda en BUP-kontakt utan hans medverkan och därefter blir det nytt ställningstagande till hur fortsättningen kan se ut.
I ditt läge är det absolut viktigaste att du får bra hjälp så att du kan börja må bättre!
När du skriver att du inte berättat för någon om vad din pappa gjort för att ingen skulle tro dig, så undrar jag om du inte heller berättat det för din mamma? Om du inte berättat allt för din mamma så tycker jag absolut att du ska försöka göra det med en gång!
Så bra att du redan har skaffat dig en kontakt på Ungdomsmottagningen! Försök att våga öppna upp och berätta där om hur du mår och om varför du tänker att du mår så dåligt. Försök att berätta - även om du är jätterädd att de inte kommer att tro dig!
Är det svårt för dig att berätta för din mamma så föreslår jag att du först berättar på Ungdomsmottagningen och då också tar upp frågan om hur du ska kunna berätta för din mamma.
Din behandlare kan då hjälpa dig med hur du ska kunna prata med mamma och om det ändå känns omöjligt så kan hen troligen också träffa dig tillsammans med din mamma och direkt hjälpa dig med det samtalet. Hen kan säkert också visa på vägar framåt för att du ska må bra.
Du är orolig för att din pappa skulle få det till att du har någon diagnos om du började på BUP och han kom med i kontakten. Jag kan lova dig att vi är vana att värna om barnen och deras berättelser och vi utgår absolut inte från att de vuxna sitter inne med sanningen. Jag kan inte heller se att det du skriver i ditt brev visar på att du skulle ha add eller adhd.
Det är svårt för alla att ge dig rätt stöd och hjälp om de inte riktigt vet vad det är som gör att du mår dåligt. Därför behöver du berätta mer. Det värsta är om du inte får ordentlig hjälp!
Jag hoppas att du vågar försöka berätta mer och att du kan få den hjälp du såväl behöver. Den är du värd!
Var rädd om dig!