Vill inte bli inlagd
Hej!
Jag är en 16årig flicka med alla tänkbara problem o ett par diagnoser. Har varit inlagd på psyket tre gånger under 2015, alltså tillbringat mycket tid bakom de låsta dörrarna och BUP har börjat tappa hoppet. Ingen vill ha mig som psykolog/terapeut pga mina problem. Har mått riktigt dåligt under den senaste tiden och gjort flera självmlrdsförsök och skadat mig allvarligt. Jag börjar även ramla ner i min anorexi igen och jag vill inte bli inlagd igen, men eftersom de lägger in mig för minsta lilla sak så är jag riktigt rädd för det. Det enda jag vill är att bli smal och även att jag är rejält underviktig blir jag aldrig smal nog. Har inte ätit på flera dygn och jag kan inte stoppa det. Min bästavän blev inlagd med sond och det är min största mardröm. Vad ska jag göra för att slippa bli inlagd, speciellt med tvång?
Maria

BUP svarar:
Hej!
Jag har träffat ungdomar som haft det fruktansvärt svårt men som ändå tagit sig igenom den svåraste tiden och så småningom fått tillbaka glädjen över att leva. Så ge inte upp hur du än har det, det du går igenom nu kan du en gång se tillbaka på som något du varit med om och vet hur det är, men som inte längre har makt över dig.
Har svårt att tro att BUP har tappat hoppet även om det känns så. Att du blir inlagd "för det allra minsta" tyder väl på motsatsen, man är rädd om dig och vill ta hand om dig så att du inte ska skada dig själv. De vill ge dig tid och du behöver ge dig själv tid.
Nu till din fråga, hur du ska slippa bli inlagd. Du säger att du inte ätit på flera dagar och inte kan stoppa det. Då behöver du omedelbar hjälp. När man inte ätit alls så befinner sig kroppen i svält och då fungerar inte tankeverksamheten i hjärnan som den ska. Du behöver komma ur svältläget så att du kommer ifrån att bara kunna tänka på en sak, just nu att inte äta. Även om man skulle bedöma det som att du behöver bli inlagd kanske det inte behöver bli för så lång tid och det betyder inte nödvändigtvis att du behöver få sond om du kan ta till dig näring på något annat sätt.
När du fått hjälp att stoppa det tillstånd du är i nu så kan du tillsammans med de som finns runt dig börja planera behandling framåt igen. Men, hoppas att du kan se att det finns omtanke och hopp runt dig även om du just nu känner det som att alla tappar hoppet. Det finns perioder i ens liv när det handlar om att stå ut och försöka behålla hoppet om att det blir bättre. För det blir det och det är värt att fortsätta kämpa!