Blev helt förändrad
Hej, jag är en tjej på 15 år. I höstas så skulle mina föräldrar skiljas, efter någon månad löste det sig mellan dem och nu ska dem inte skiljas längre men under denna period så blev jag helt förändrad.
Jag var ledsen hela tiden, fick svårare att sova och att äta. Tiden gick och ingen positiv förändring skedde, jag får bara svårare och svårare att sova och när jag väl somnar så vaknar jag ett flertal gånger per natt så nu sover jag max 4 timmar per natt, oftast får jag ingen sömn alls. Jag är trött hela tiden men jag kan inte sova, vilket visade sig vid jul när vi fick våra betyg. Jag som alltid innan haft lätt att lära mig och haft runt C-A i alla ämnen fick sämre betyg, runt E-C och nu har jag mycket svårare att koncentrera mig. Jag äter mindre och mindre oxå och har nu tappat all lust.
Förut hade jag massor av intressen och älskade att vara med mina vänner men nu, nu har jag ingen ork eller lust att hänga med mina vänner och alla mina intressen och allt jag brukade älska, tycker jag inte om längre. Jag ser ingen mening med livet då allt bara blir tråkigare och tråkigare. I skolan brukade jag älska i princip alla ämnen men nu, allt är så tråkigt att jag får ångest när jag bara tänker på skolan.
Jag kan inte koncentrera mig alls bra längre, i max 5 minuter, förut kunde jag koncentrera mig i typ 40 min. Detta gör att på alla lektioner sitter jag där och inte kan lyssna på genomgångar och jag förstår därför ingeting i skolan längre.
I onsdags så satt jag uppe hela natten och pluggade till ett No prov som vi skulle göra dagen efter. Jag läste om texten typ 10 gånger men fattade inte. Min mamma läste högt för mig 2 gånger oxå men mina öron stängde av efter typ 1 minut. Jag bröt ihop och började gråta när jag pluggade för jag insåg att jag skulle få F.
på torsdags morgonen fortsatte jag gråta och kunde inte sluta. Jag gjorde provet och jag trodde att allt skulle kännas bättre då och att jag inte skulle känna mig så stressad längre men idag, fredag, i skolan så hände det värsta. Jag trodde jag skulle dö. Jag fick jätteont i hjärtat och i magen, mina händer började domna och jag kände mig yr och svimfärdig, jag fick panik och började gråta för jag blev så rädd.
Jag sprang till den ända läraren jag litar på och berättade allt för honom. Han sa att det var panikångest. Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag vill inte berätta för mina föräldrar men borde jag söka hjälp? Är detta vanligt? Har jag kommit in i en deprition, då jag tycker allt är tråkigt? Eller vad är det som händer?? SNÄLLA HJÄLP MIG!
Agnes

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver hur du förändrats på senare tid. Du har varit en ofta glad, hade många intressen och vänner och det gick bra för dig i skolan. Du känner inte igen dig längre, du har tappat aptit, har svårt att sova, svårt att koncentrera dig, trivs inte längre med dina kompisar och till följd av allt detta når du sämre resultat i skolan.
Du kopplar dessa förändringar till dina föräldrars äktenskapskris i höstas, du skriver att allt började där. Det kan man naturligtvis inte utesluta att det tidsmässigt sammanfaller med turbulensen i familjen men jag tycker att vi ändå behöver resonera kring vad som kan ligga bakom förändringarna inom dig som du upplever.
På alla sätt verkar det så att du har hamnat i en ordentlig svacka i ditt liv. Att det enligt vad du ser börjat samtidigt med problemen mellan dina föräldrar betyder inte för mig att det var den enda utlösande omständighet. Ofta brukar det finnas mindre märkbara händelser som förstärks av något uppenbart dramatiskt utan att man skulle kunna säga att det var just det ena eller det andra som är orsaken. Hur det än har varit, vad som än utlöste denna negativa tendens är det ett faktum att trots att dina föräldrar löst sina relationsproblem fortsatte du i denna negativa spiral. Och här har vi den springande punkten.
Om man av någon anledning börjar äta dåligt och inte får tillräckligt med näring som kroppen behöver; om kroppen dessutom inte får sitt behov av vila och återhämtning genom god nattsömn då brukar de problem som du beskriver komma som ett brev på posten. Det blir svårt att koncentrera sig, ja, precis som du känner "inget går in i huvudet" hur länge man än sitter och pluggar. Man känner att det är "förgäves" och blir ännu mera stressad av det och tar in ännu mindre osv.  Denna stress leder till att man kommer ur balansen och kan få just sådana kroppsliga reaktioner som du också fick med hjärtklappning, ont i magen, yrsel och dylikt. Din lärare hade antagligen rätt i att du fick en övergående ångestattack av all stress du upplever.
Jag tycker att du ska få hjälp med att komma ut ur denna onda cirkel. Min första tanke är att det bästa vore att tala med dina föräldrar. Din mamma sitter bredvid dig när du pluggar, därför antar jag att hon bryr sig om dig och vill hjälpa dig. Jag vet inte varför du drar dig för att tala med henne. Är du rädd för att säga att det började i samband med deras äktenskapskris och du vill inte att de ska känna någon skuld i detta? Det är bara en vild gissning av mig. Men om det är så tänk på vad jag började med: någonting som händer samtidigt betyder inte att det är en orsak. Jag kan väl tänka mig att även sådana välkända moment som en utvecklingskris som är vanlig i tonåren kan ha en viss roll i detta.
Jag kan inte säga att du har en depression, för mig låter din beskrivning just som en svacka och en ond cirkel som snarast måste brytas. Alltså testa om du får stöd och förståelse hos dina föräldrar. Om du ändå tycker att det inte går så ta kontakt med ungdomsmottagningen i din hemkommun. Du kan vända dig till skolkurator också. Och självklart kan du själv eller någon av din föräldrar ta kontakt med den BUP mottagning du tillhör. Jag bifogar här några rader som kan hjälpa dig att hitta den hjälp du behöver. Ta tag i detta, jag är övertygad om att du kommer att lämna denna besvärliga period i ditt liv bakom dig.