Vem är jag när jag inte mår dåligt?
Hej bup.
För ungefär ett år sedan var jag väldigt deprimerad, självmordsbenägen, ängslig mm. Numera är det betydligt bättre men jag saknar det. Jag vet att det låter jättekonstigt men jag saknar depressionen mest av allt. Det är vad jag känner till, vad som känns hemma.
Jag mår riktigt dåligt över det för det känns om att alla andra har riktiga problem och här är jag som försöker hitta anledningar att vara deprimerad för det är vad som känns bäst för mig.
Varför är jag såhär? Varför tycker jag att smärta och elände känns bättre än lycka och att må bra? Vad är det för fel på mig?
Alexander

BUP svarar:
Hej Alexander!
Tack för ditt mail! Vad bra du beskriver hur du har det och hur det kan kännas svårt också att bli bättre och ”frisk”och att du dessutom mår dåligt över detta faktum. Jag tycker inte alls det låter jättekonstigt det du skriver och vet att många med dig beskriver just det som du uttrycker: Att det trots att det är jobbigt att vara ledsen kan kännas tryggt. Och därmed är det ju heller inte konstigt att sakna det och det är absolut inget fel på dig!
Du skriver inte så mycket om vad som du tror gör att depressionen kändes ”som hemma”, så jag kan bara presentera mina gissningar av varför det kan vara så. Jag tänker att detta att det känns tryggt till exempel kan ha att göra med att du trots allt kanske kände att kunde kontrollera livet genom att veta hur du mådde? Kanske var det också så att folk du bryr dig om uppmärksammade dig mer än vanligt i och med att de oroade sig för dig? Detta är bara mina tankar, men kanske att du känner igen dig i detta?
Förutom att jag alltså inte tycker det är konstigt att sakna det som är tryggt (även om det var elände som du uttrycker det) så vill jag också lyfta fram det fina jobb du verkar ha gjort i att arbeta mot att må bättre. Du nämner mest i förbifarten att du nu mår bättre, men jag tänker att det är många saker du har kämpat med och tagit tag i för att nå dit. Jag blir också nyfiken på vad det innebär för dig att må bättre? Vad är det som du nu kan göra som du inte kunde när du mådde sämre? Kanske kan de fördelar som du ändå upplever med att vara mindre nedstämd hjälpa dig att gradvis vänja dig vid detta nya mående? En annan tanke jag har är att försöka tänka tillbaka på hur det var innan du mådde sådär dåligt, vem var du då och hur var det?
Du ställer frågan om varför du tycker att smärta och elände känns bättre än att må bra. Jag tänker att du egentligen inte gör det, men att det just nu är just tryggheten med det gamla bekanta som lockar. Det är ju möjligt att du ännu inte hunnit vänja dig vid det nya bättre måendet och återupptäckt de fördelar som finns med att må bättre?  Du kommer bit för bit upptäcka många nya saker tror jag och också hitta tryggheten i ditt nya mående. Behöver du hjälp att hitta detta tänker jag att bolla dina tankar med någon du litar på kan vara en bra idé. Det finns också t.ex. skolkuratorer som har som jobb att lyssna och stötta.
Stort lycka till!