Skickade nakenbilder på internet
.. hej jag gjorde ngt ganska dumt igår.. jag skickade nakenbilder till folk på internet. jag vet inte varför jag ville bog mest bli kallad snygg len nu skäms jag så mycket. jag visade inte mitt ansikte o skickade till folk jag inte känner i andra länder för att de frågade.... de bad att jag skulle göra olika saker och så gjorde jag det fastän jag inte riktigt ville men de kallade mig snygg, fin osv och det gjorde mig glad så gjorde det ändå.. jag är inte orolig att bilderna ska spridas för man kan inte se vem det e i dem men jag mår ganska dåligt över att jag gjorde det här och nu vet jag inte vad jag ska göra.
jag vågar inte berätta för någon (jag går hos psykolog på bup men skulle aldrig säga något till den)
har ni typ några tips på hur jag ska göra för att må mindre dåligt pga det här? :( jag kanske gör det igen om jag mår jättedåligt och vill inte det!!
äcklig

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Så modigt av dig att skriva och berätta för oss, då du inte vågat berätta om det hela för den psykolog som du träffar på BUP. Det är dessutom väldigt klokt av dig att göra det!
Då jag läser ditt brev så blir jag riktigt upprörd och arg på alla de människor som frågar efter nakenbilder på dej och andra unga flickor eller pojkar. Du är ju inte ensam om att må dåligt av att ha ställt upp på den efterfrågan, utan delar den situationen med många andra.
I mitt arbete på BUP har jag träffat ungdomar som inte kunnat motstå det ständiga frågandet om att skicka nakenbilder på sig själv och jag vet att det kan vara mycket svårt att stå emot en sådan press. De människor som efterfrågar sådant vet ju precis hur de ska pressa flickan eller pojken, som de har kontakt med för att lyckas få bilderna. Precis som för dig så smickrar de ofta och säger uppskattande ord om utseendet osv. Om man sedan har lite dåligt självförtroende, såsom många har i tonåren, så är det väldigt lätt att tro på den person som man har kontakt med.
När du sedan skickat iväg nakenbilderna så bryr sig de här människorna förstås inte ett dugg om hur du mår efteråt. De är bara ute efter att utnyttja dig och är skickliga på att hitta vägar för att lura dig att tro på dem.
Jag tycker absolut inte att du ska skämmas över det du gjort. Det är de här hänsynslösa människorna som ska skämmas! Skulden ligger helt hos dem. De är säkerligen betydligt äldre och erfarnare än du är och de utnyttjar att du är en ung och osäker tonåring. Var i stället stolt över att du varit så klok att du inte visat ditt ansikte på bilderna. I din ålder är det naturligt att testa sin sexualitet på olika sätt och det är förstås i sig inget skamligt att ta nakenbilder på sig själv och kanske visa dem för någon som man har en god relation till. Det är sammanhanget som blir viktigt när man gör det, om det känns rätt för en själv. Jag uppfattar det som att du känner att du har gått över dina egna gränser och har då blivit utnyttjad.
Det låter väldigt bra att du redan går hos en psykolog på BUP. Jag tycker absolut att du ska berätta för hen om nakenbilderna och om hur du mår av att ha skickat dom och att du också är rädd för att kanske göra det igen. Genom att prata med psykologen om alltihop så kommer du att känna dig mindre skamfylld och äcklig, det kan jag lova dig! Genom att inte hålla tyst, om vad de här personerna får dig att göra, så låter du dom inte vinna över dig. Du kan i stället börja bestämma över ditt eget liv  och du kan få den hjälp du behöver. Du kan då också få möjlighet att bygga upp ett bättre självförtroende och börja må betydligt bättre. Du kan också få stöd genom att gå in på nätet och chatta på Tjejzonen.
Var rädd om dig och berätta med en gång för psykologen nästa gång du är hos hen.
Varmt lycka till!