Måste mina föräldrar följa med till BUP?
Hej! Jag har självmordstankar och mår sjukt dåligt. Har varit drabbad av en liten depression sedan slutet av 2014 och det har bara blivit värre med åren. Om jag ska besöka er, måste mina föräldrar följa med in?
Orolig

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Vad bra att du funderar på att söka hjälp nu för du har mått riktigt dåligt länge - alltför länge.
Om man mår så dåligt får man lätt självmordstankar. Då är det verkligen bra att ha någon att prata med och jag tror att det är bra för både dig och dina föräldrar om du berättar för dem hur du mår. Kanske har du redan berättat?
Om du tar kontakt med BUP måste behandlarna troligen informera dina föräldrar och få deras samtycke till behandling. De kommer troligen önska någon form av kontakt och samarbete med dem, eftersom du mår så dåligt
Du undrar om dina föräldrar måste följa med in? Jag kan inte svara med säkerhet. Jag skulle tro att de vill prata med både dina föräldrar och dig. Det går att göra på olika sätt.
Om du har saker du vill berätta, men som du inte vill prata om när dina föräldrar är med så kan du önska att få prata enskilt med behandlaren. Eller så tar du upp sådant du tycker är känsligt och som du inte vill att dina föräldrar ska veta när du är ensam med behandlaren.
Vissa saker måste behandlaren informera dina föräldrar om, så det är bra om du och din behandlare pratar om när och hur din behandlare måste informera dina föräldrar - och när hen inte gör det.
Så om din fråga egentligen är vad du kan prata om (utan att dina föräldrar får veta) är det en komplicerad fråga som du måste diskutera med din behandlare - helst innan du tar upp känsligt innehåll. Det är alltid bra att veta var gränserna går.
Låt detta inte avskräcka dig från att ta kontakt och söka hjälp. Det brukar gå att lösa så att alla blir nöjda.
Lycka till!