Ändå så smsade ni min pappa
I min remissen som skickades stod det tydligt att jag inte ville att mina föräldrar skulle veta något. Ändå så smsade ni min pappa (som jag särskilt har bönat, bett och gråtit om inte ska få veta att jag får professionell hjälp) om tid och skickade brev om kallelse. Varför? Jag är inte självmordsbenägen nog att ni skulle tycka att en förälder behöver se efter mig. (Eller jo, efter ni svek mig som ni gjorde var jag fan det ett tag)
Jävligt besviken

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår helt och fullt att du är jävligt besviken - det skulle jag också vara. Och arg därtill! BUP har gjort fel i ditt fall.
Du som är 16 år har rätt till kontakt med BUP - åtminstone inledningsvis helt på egen hand utan föräldrarnas vetskap. Efter att man har påbörjat en kontakt med en tonåring kan man diskutera om det är motiverat att kontakta föräldrarna eller så hittar man en lösning på frågan tillsammans med ungdomen. Men aldrig bakom ungdomens rygg.
Någon har uppenbarligen missat den delen av remissen där det stod hur du vill hantera frågan. Det kan finnas en förklaring till det som har hänt, men antagligen ingen ursäkt.
Nu är frågan hur du ändå kan få den hjälp du behöver. För om det fanns orsak till att man skrivit remiss, så har du vissa problem eller svårigheter som under alla omständigheter ska bemötas. Jag förstår din besvikelse och vill gärna stötta dig i att inte ge upp, bara för någon någonstans inte har hanterat din remiss på ett professionellt sätt.
Misstag händer dessvärre alltid och överallt. Vi måste ändå se till att det på något sätt blir rättat eller att man hittar en väg. I ditt fall kan det finnas två alternativ
Jag rekommenderar att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Jag vet inte vad du har för problem men ungdomsmottagningarna arbetar med väldigt olika, vitt skilda typer av problem som en ungdom kan drabbas av. De kan också ge dig vidare vägledning om det så behövs.
Sen vet jag inte om din besvikelse på BUP gör att du inte längre kan känna det minsta förtroende för den mottagning där det hände. Jag vet inte heller var du bor någonstans i landet. Men patienterna har rätt till val av mottagning - i alla fall om det finns flera att välja emellan, som det brukar vara i de större städerna .
I så fall kan du ringa till en annan BUP- mottagning och söka hjälp på egen hand och berätta vilket misstag du blev utsatt för. Därutöver kan du kontakta enhetschefen på den första mottagningen och informera om felet som gjorts för att minska risken att det händer igen. Jag lägger till lite mer information om det här nedanför.
Och än en gång: fel och misstag kan drabba oss alla.
Vi måste kunna gå vidare utifrån våra behov och inte bara ge upp. Det är inte lätt men på det sättet får man det man behöver och har rätt till.
Stå på dig, det lönar sig!