Om man nu bara vill dö
Om man ska ta självmord och man verkligen inte vill leva mer och ska göra det typ nu eller i dag man behöver ingen hjälp för hjälpen man får kommer bara räcka ett tag om man tycker man är ful äcklig och så och man vill inte göra något sitta i sitt hörn resten av livet,livet man haft är värdelöst för man kommer aldrig gilla sig själv. Om man försvinner kommer bara några bry sig, sen man skiter om dom blir letsen livet går vidare om man sen verkligen inte klarar av något orkar inte göra något och man duger inte för någon. Ska man bara ta självmord för allt är ändå skit och har varit skit man skiter i familjen man har ändå lotsats i 15 år man vill dö för mår man sedan väll bra någon halv timme så kommer jag alltid må dåligt jag vill inte leva jag vill dö ingen kan väll stoppa än vill man dö ska man väll få dö??!
självmord/livet suger

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att du just nu är så förtvivlad att du känner att du bara vill dö. Men för mig som träffat så många som som känt så (och så småningom kunnat finna mening med livet) är det självklart att de som finns runt dig nu måste hjälpa så att du orkar igenom det här. Helt enkelt för att jag vet att det blir bättre.
Många som har självmordstankar vill också leva, men känner att det är för jobbigt och tungt. Därför behöver man mycket stöd och hjälp under sådana perioder.
Som jag förstår det vet ingen riktigt om hur du mår. Ibland - när man mår så dåligt som du gör - kan det vara bra att träffa någon för att prata om hur man mår och för att få hjälp att orka leva.
Jag vet inte hur du har det i din familj och med dina föräldrar. Du beskriver känslan av att inte duga för någon och bara känna sig dålig. Jag vet inte om din familj kan vara till stöd eller om de är del i det som gör att du just nu känner dig så värdelös och inte tror dig om att klara av någonting?
Om du tror att dina föräldrar kan vara till stöd, om de verkligen förstår hur du mår - så ge dem en chans. Annars behöver du hjälp utanför familjen. Andra människors närhet och stöd är det som kan hjälpa oss igenom. Grubblar man själv i ensamhet så fastnar man i samma banor och tror bara mer och mer att man har rätt i att det inte finns någon lösning på någonting.
Det är också så att man har som svårast att tro att någon annan kan förstå, just när man mår som sämst. Det kan göra att man blir avvisande istället. Är det så för dig?
Det du skulle kunna göra är att börja chatta med någon online, för att så att säga "träna" lite. Då kan du vara anonym.
Tjejzonen är ett bra ställe att börja på.
Om du kan tänka dig att träffa en skolsköterska eller skolkurator, så kan de hjälpa dig vidare.
Du kan också chatta om dina självmordstankar på https://mind.se/var-hjalp/sjalvmordsupplysningen.
Huvudsaken är att du vågar sträcka ut en hand och be om hjälp. Det är svårt men du är inte ensam om att ha känt precis såhär.