Mår extremt dåligt
Hej.. Jag har det ganska svårt hemma för min låsas pappa klagar på det minsta lilla jag gör fel. Medans min mamma håller med honom för att hon inte vill ha skäll från honom. Och jag mår extremt dåligt över det. så min fråga är: Om man har självskadebeteende, depression och försökt att ta livet av sig mer än 5 gånger hamnar man på bup- kliniken då?.. Man behöver väl inte hamna där för det problemet?
Hate Life :(

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du funderar på att söka hjälp eftersom du mår så dåligt av din hemsituation. Din mamma kanske också behöver stöd och hjälp för att bättre kunna stå emot din låtsas-pappa när han klagar på dig? Eftersom hon inte vågar säga till din låtsas-pappa blir du liksom också övergiven av henne. Hon kan inte skydda dig när du behöver det.
Kanske kan du prata med henne om detta i förtroende? En annan möjlighet är kanske att ta upp det med din biologiska pappa, om du tror han skulle kunna hjälpa dig.
Du undrar om du kommer att bli inlagd. Du blir knappast inlagd utifrån att du varit deprimerad eller att du försökt ta ditt liv tidigare. Det är hur du mår idag som är det viktiga.
Men om du idag är allvarligt deprimerad och har allvarliga självmordstankar, så kan inläggning vara ett alternativ - om det inte går att hitta bra och hjälpande behandling av dig utanför kliniken. Det kan man oftast.
Men kliniken är inget att vara rädd för. Om du mår så dåligt att du behöver vård och skydd hela tiden, då är det bra att vara på en klinik tills krisen är över. Det kan vara tryggt.  Så jag tror inte du behöver vara så orolig. Det viktiga nu är att du får hjälp så att du kan börja må bättre.
Jag tycker du ska prata med din mamma så att ni kan ta kontakt med BUP för att du ska få hjälp. Du kan sedan när du fått en behandlingskontakt berätta hur din hemsituation ser ut och då kan dina föräldrar få hjälp att ta hand om dig på ett sätt som är hjälpande och inte på ett sätt som gör att du mår väldigt dåligt.
Om det är svårt för dig att ta upp frågan om BUP- kontakt med din mamma tycker jag att du ska gå till din skolsyster eller skolkurator och be dem hjälpa dig få rätt och bra hjälp.
Du kan också få visst stöd och hjälp genom att chatta på Tjejzonen. Stå på dig och ge inte upp!
Lycka till.