Det känns som om jag har adhd
Det känns som om jag har ADHD!Jag har svårt att konsertera mig och jag blir lätt arg över ingenting och mm. Men jag vill göra ett adhd test. Men vad ska jag säga till mamma och pappa?Hur ska jag säga att jag vill kolla om jag har adhd?
Tilde

BUP svarar:
Hej!
Jag tänker att du skulle kunna säga till mamma och pappa att du skulle vilja prata med dem om en sak som du funderar över. Ta det vid en tidpunkt när det är lite lugnt och de inte är jäktade.
Så säger du att du tycker att du har så svårt att koncentrera dig med mera och beskriver vad det är som får dig att tänka på adhd. Då kan ni tillsammans prata om hur stora dina svårigheter är och vad de kan bero på. Det kan ju bero på många saker - inte bara adhd.
Ni kan börja med att vända er till skolsköterskan eller skolkuratorn på din skola. Det kan du göra själv - eller tillsammans med dina föräldrar. Då beskriver du hur det blir för dig i skolan med koncentrationssvårigheter med mera.
Hen kan hjälpa er att reda i vad det kan bero på. Ibland kan det ju till exempel vara att det är stökigt i skolan som gör det svårt - och då behöver man tänka på vad man skulle kunna göra åt det.
För att avgöra om man har adhd så gör man inte bara ett test. Man intervjuar också föräldrar om din levnadshistoria fram till nu. Så de måste vara med. Om ni kommer fram till att du skulle behöva hjälp att reda ut vad det är som ligger bakom det du tycker är svårt, så kan skolsköterskan/skolkuratorn hjälpa er vidare.
Hoppas att det här gjorde det lite klarare för dig.